Скрит автопортрет на Микеланджело, спотайвал се незабелязано в продължение на 500 години в една от известните творби на великия ренесансов художник, е бил открит наскоро. Скицата е замаскирана в рисунка на Витория Колона — близката приятелка на италианския гений, изложена в Британския музей в Лондон, пише Факти бг.

В портрета на Витория може да бъде видяна малка фигура в зоната пред корема й и между контурите, оформящи части от нейната рокля. Рисунката представлява тяло на мъж, приведено напред под прав ъгъл, сякаш самият той рисува картината. Той е останал незабелязан векове наред.

Ръководителят на проучването д-р Девис де Кампос от Федералния университет по здравни науки в Порто Алегре, Бразилия смята, че скицата може би е някакъв подпис на автора. 

Микеланджело Буонароти живее и твори във време, в което е имало множество ограничения за художниците и вероятно едно от тях е било свързано именно със забрана за подписване творбите.

Д-р Дейвиш ди Кампуш припомня, че подобен автопортрет е намерен и в друго известно произведение на Микеланджело. В него авторът илюстрирал сонет за приятеля си Джовани да Пистоя, в което включил и свое изображение, показващо как рисува тавана на Сикстинската капела.

"Специализираната литература разглежда този прочут автопортрет като единственото познато изображение на художника. Ето защо някои автори използват тази скица като инструмент за анализиране на вероятните изменения в телосложението на твореца и дори за неговото здравословно състояние през периода, когато рисува тавана на Сикстинската капела", добавя Ди Кампуш.

Сега експертите откриха тази втора фигура, вплетена в портрет, създаден през 1525 г., Новооткритият автопортрет забележително много прилича на онзи, нарисуван през 1509 г. "Единствената съществена разлика между двете е позата на тялото. В рисунката на Витория Колона фигурата е наклонена напред, сякаш в момента рисува портрета ѝ", обяснява специалистът.

"Сред многото рисунки на Микеланджело в колекцията на Британския музей е и тази, която не е толкова известна, но въпреки това заслужава специално внимание, най-вече защото се смята, че на нея е изобразена една от най-близките известни приятелки на художника — Виктория Колон", обяснява още Ди Кампуш.

Друг добре известен подпис, оставен от Микеланджело, се появява върху незавършена скулптура от 1564 г., изобразява мъж с качулка, който държи в ръцете си тялото на Исус Христос.

По онова време Католическата църква не е гледала с добро око на художниците, които подписват творбите си, защото приемали авторските им претенции като един от седемте смъртни гряха — горделивост/възгордяване. Но името, образът или символът на поръчителя, който плащал за платното, стоял на видно място. Това била главната причина много от творците от тази епоха дискретно да рисуват собствените си лица в произведенията си.