Български и руски учени установиха, че космонавтите може да извършат само един полет до Марс в живота си без опасност за здравето. Това става ясно от публикувана в сп. Икарус" научна статия, чиито водещи автори са Йорданка Семкова и Росица Колева от Института за космически изследвания и технологии на БАН.

Както показват резултатите от изследването, главната опасност за човека, пътуващ към Червената планета, е високото равнище на радиацията, предизвикана от космически лъчи, пише "Телеграф".

Според учените по време на полета към Марс и обратно, който продължава поне една година, екипажът на космическия кораб ще получи около 60% от максимално допустимата доза радиация за цялата кариера на един астронавт. Освен това тези стойности ще бъдат отчетени само ако полетът се осъществи по време на ниска слънчева активност. Става въпрос за около 0,7 сиверта йонизиращо лечение.

За сравнение на МКС астронавтите получават около 0,3 сиверта годишно. На Земята тази стойност е едва 2,4 милисиверта за година.

На фона на всички тези изводи, учени използваха изображенията от орбитателен космически кораб на НАСА, откриха осем места с големи залежи от лед близо до повърхността на Марс, които могат да подпомогнат бъдещи мисии на планетата.

Ледените участъци са пробили на повърхността и са изложени върху стръмни склонове. Те са потенциални източници на вода.