Магнитното поле на Луната е съществувало доста по-дълго отколкото учените са предполагали досега. Това твърдят експерти от университета Рътгърс и Масачузесткия технологичен институт, съобщава EurekAlert.

Луната е имала магнитно поле, което е било със същата сила, колкото това на Земята. С течение на времето обаче то е отслабнало и изчезнало. И макар учените да не знаят точните причини и кога се е случило това, нови изследвания на лунни камъни посочват, че то е продължило между 1 млрд. и 2.5 млрд. години повече от смятаното досега.

Соня Тикоо е ръководител на проучването. Тя е използвала лунни камъни, които са били върнати на Земята от Apollo 15 на 1-ви август 1975 г. Един от тях е частично покрит със стъкло и се смята, че се е образувал след удар на метеорит в повърхността на Луната. Тикоо е анализирала силата и посоката на неговото магнитно поле. След това е нагряла камъка до 780 градуса по Целзий в атмосферна капсула, за да не може горещината да промени камъка.

Това позволява демагнетизиране на камъка и разкриване на неговата оригинална магнетизация. Данните са анализирани с още учени и над 10 други лунни камъка. Резултатите показват, че демагнетизнираният камък е на възраст между 1 млрд. и 2.5 млрд. години. Учените досега смятаха, че Луната е загубила 90% от магнитното си поле преди 3.56 млрд. години или повече.

"Не мислехме, че малките планетарни тела могат да генерират магнитни полета за дълги периоди от време, защото имат малки ядра, които биха се охладили и кристализирали по-бързо. Кристализацията зависи от композицията на ядрото и това откритие може да оспори досегашната ни представа за лунното ядро. То е предимно от желязо, но явно е примесено с още нещо вероятно сяра, въглерод или друг елемент", коментира Тикоо.

Магнитното поле е от ключово значение за условията на живот на една планета. Без него водата постепенно ще бъде изгубена от йонизирани слънчеви частици. Откритието на учените ще може да се прилага при определяне на евентуалното наличие на магнитни полета при екзопланети с потенциални условия на живот.

vesti.bg