Учените се борят с ДНК от десетилетия, но досега се считаше за невъзможно човешката ДНК да се модифицира по начин, който да се унаследи от поколенията.
Наскоро международен екип учени съобщи, че за първи път са намерили начин да „редактират“ ДНК на човешки ембрион като изключат мутациите, които са представлявали проблем при предишни опити. Разработката им беше публикувана в сряда в списание „Nature“. Изследването е насочено към семейства, носители на генетични заболявания. Новият експеримент ползва технология за редактиране на гените и коригиране на генетичните дефекти, отговорни за сърдечни аномалии, които причиняват внезапна смърт сред млади хора.

Експериментът успял да коригира дефекта в почти две трети от няколко дузини ембриони без да причини потенциално опасни мутации в други части на ДНК. Никой от ембрионите не е използван за имплантация. Ако бъдещите опити потвърдят ефективността и безопасността на технологията, учените смятат, че същият подход може да се ползва за превенция на дълъг списък наследствени болести. Такива, които евентуално биха се повлияли от подхода, са болестта на Хънтингтън, циститната фиброза, наследствените форми на Алцхаймер и случаите на рак на гърдата и яйчниците, причинени от мутации на BRCA гените. Работата на учените среща и критика по света.

„За мен е обезпокоително, защото е незачитане на призивите за обществен консенсус относно решения, касаещи модерни технологии. Тези технологии могат да послужат за добри цели, но в случая ще бъдат използвани рисково.“, казва Марси Дарновски, ръководител на Център по генетика и обществени науки в Бъркли, Калифорния. Пола Амато, член на екипа от учени от САЩ, Китай и Южна Корея, обяснява, че нейната и на колегите ѝ работата е насочена към превенция на смъртоносни болести, а не към създаване на генетично подобрени хора. И добавя, че са нужни още много проучвания на сигурността и ефективността на метода, преди някой да опита да създаде бебе по този начин.