Теорията как протича животът на една звезда и особено как тя загива, може да се окаже грешна. Астрономи на НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА) са открили звезда, която се е превърнала в черна дупка без да мине фазата на супернова.

Звездата N9646-BH1 се намира на 22 млн. светлинни години от Земята. Тя е била 25 пъти по-голяма от Слънцето, което я поставя в категорията на свръхмасивните звезди. Досега учените смятаха, че подобни звезди стават черни дупки след края на живота си. Неизменна фаза преди това обаче е превръщането на звездите в ярки супернови. При тази звезда обаче това не се е случило.

Астрономите са използвали три различни телескопа и метода на наблюдение, за да проверят какво се е случило. Анализите са отхвърлили идеите, че звездата просто е угаснала или се е разпаднала. При това звездата се намира в галактиката NGC 6946, която е известна с прякора "Галактиката на фойерверките", защото има много случаи на супернови там.

Все още е рано да се знае защо звездата е прескочила фазата на супернова и е станала черна дупка. Проучването е отнело 7 години, като през това време учените са наблюдавали 6 супернови в галактиките, които следят. Според допълнителен анализ на обсерваторията на щатския университет в Охайо, между 10% и 30% от всички звезди стават черни дупки без да минат фаза на супернова. Новите данни дори показват, че може да се окаже по-лесно за една звезда да стане свръхмасивна черна дупка, ако прескочи фазата супернова.

С новите данни астрономите вече знаят какво да търсят и очакват да открият още подобни звезди. Те ще помогнат на учените да разберат защо някои звезди не стават супернови.