Геолози от Колумбийския университет в САЩ откриха мистериозни скали, съдържащи кварцит на остров Ндзуани в Индийския океан. Самият остров е с вулканичен произход и трябва да се състои изцяло от базалт. Според изследователите, съществуването на "невъзможен" кварцит се дължи на включването на парче от Гондуана в състава на острова преди няколко милиона години, съобщава Science Alert.

Изследователите са провели експедиция на острова, част от архипелага на Коморските острови, през 2018 година. Те потвърдиха наличието на фрагменти от кварцит - метаморфна скала, която не може да се образува на вулканични острови. Според учените това откритие е в противоречие с концепциите за тектониката на плочите.

Въпреки това, геолозите излагат правдоподобна хипотеза, според която произходът на кварцитовите скали на Ндзуани е свързан с разпадането на суперконтинента Гондуана преди 150 милиона години, когато са образувани Мадагаскар и Индустан. Парче континентална скала може да се е отделило от Африка или Мадагаскар, оставайки в океанския басейн между тях. Преди около четири милиона години, когато вулканичното изригване е довело до появата на острова, кварцитът се е оказал включен в базалтовите скали.