Само след пет години в няколко ключови индустрии на работодателите няма да се налага да плащат за скъпи служители, ако е вярна прогнозата на Gartner за навлизане на изкуствения интелект в различни сфери до 2022 г.

В близките години изкуственият интелект (AI) ще може да изпълнява работата на висококвалифицирани специалисти в областта на медицината, правото и информационните технологии. Такива заключения се съдържат в доклада на анализаторите, които вярват, че AI може да излезе от рамките на повтарящите се процеси.

В потвърждение на прогнозата, Gartner посочва за пример компании, в които изкуственият интелект вече не само управлява ИТ инфраструктурата и някои бизнес процеси, но и създава сложни финансови стратегии. Тенденцията вече се наблюдава в застрахователния и финансовия сектор.

„Рано или късно, изкуственият интелект и машинното обучение ще стигнат до това ниво на развитие, в което високоплатени специалисти могат да бъдат заменени с евтини услуги“, коментира вицепрезидентът на Gartner – Стивън Прентич. „Ето защо много предприятия от високорентабилни индустрии със сериозно ниво на конкуренция просто ще плащат за тези услуги, така както сега плащат за тока“.

Като потенциален „дом“ за изкуствения интелект се очертава застрахователната индустрия, сочи анализът. Позициите, заемани в момента от хора, които формират заеми и извършват корекции в застрахователните вземания, могат да бъдат автоматизирани, смята Gartner.

Така например, японската компания Fukoku Mutual Life Insurance планира да замени повече от 30 служители с компютри и специален софтуер за четене на медицински документи. Този софтуер също е в състояние да оцени размера и нуждата от плащания, но окончателното решение все пак ще се взима от човек.

Друга област на приложение на изкуствения интелект е финансовата. Шведската фирма SEB, например, използва когнитивна технология за обслужване на клиентите. Софтуерът на въоръжение в компанията може да взема решения, свързани с бизнес процесите.

Подобна автоматизация е възможна, тъй като софтуерът разбира семантиката на езика, „прочита“ 300 страници за 30 секунди и е способен да се поучи от собствения си опит, като наблюдава взаимодействието между служителите на компанията и клиентите, пояснява Gartner.