През годините CES се превърна в най-очакваното събитие за любителите на технологиите. Посетителите получават възможността да видят на едно място иновации, които неимоверно променят живота ни. И макар мащабното събитие да покрива всички тех сфери, всяка година един или няколко продукта доминират не само CES, но и пазарите. За 2016-а това бяха очилата за виртуална реалност и дроновете. Тази година, пък, на преден план блеснаха гласовите асистенти, които станаха неизменна част от всяко мобилно устройство. По всичко личи, че и по време на CES 2018, до чието начало остава малко повече от седмица, основната тема ще бъде напредъкът в сферата на гласовите асистенти. За момента този пазар се доминира от Amazon и Google, като скоро и Apple ще се включи в надпреварата. А ето и какво постигнаха тези компании през изминалата година в сферата на гласовите асистенти.

През 2014-а Amazon пусна Alexa, а година по-късно се появи и първото устройство на компанията с вграден гласов асистент - Amazon Echo. Тогава, поради ограничените си функции, устройството не бе много повече от гласово-активирана колонка. Amazon успя, обаче, много бързо да развие своя проект и на пазара се появиха компактната версия Echo Dot и безжичният Amazon Tap. Паралелно с обновяването на хардуера, Alexa също получи сериозни подобрения. В началото на годината от Amazon обявиха, че тя е "придобила" над 10 000 умения, а до момента гласовият асистент на Amazon е интегриран с десетки умни устройства на различни компании. Хардуерът на Amazon също се разрасна главоломно през изминалата година. От компанията пуснаха втората генерация на Echo, както и Echo Plus, което позволява по-лесна интеграция с устройства за автоматизиране на дома. От компанията също излязоха и с Echo Show и Echo Spot - Alexa устройства с екран. И понеже когато от Amazon стъпят на някой пазар те го правят с размах, през изминаващата година от компанията пуснаха устройството за обаждания Echo Connect, селфи камерата Echo Look, охранителната камера Cloud Cam и игровите джойстици Echo Buttons. Всички тези устройства са интегрирани с Alexa, като тяхната роля е да наложат Amazon като основен играч на пазара за умни устройства.

Само че по пътя на компанията към доминация на пазара на гласови асистенти стои една сериозна пречка - технологичният гигант Google. През 2016-а се появи Google Assistant заедно с устройството Google Home. Малко след това дойде и компактната версия Google Home Mini, а преди няколко седмици от компанията допълниха пазара с Google Home Max. Последното попълнение обра овациите на критиците заради по-добрия си звук в сравнение с Amazon Echo. Но Google има още едно стабилно предимство пред своя конкурент - по-голям опит в изкуствения интелект, както и достъп до по-голям пазар. Да се гледа на Google като догонващ Amazon е наивно. Макар Google Home и Google Assistant да бяха пуснати две години по-късно от Alexa, от търсачката разполагаха с гласов асистент още от 2012-а под името Google Now. В допълнение, докато за Alexa е нужно потребителите да закупят отделен модул, от Googlе имат предимството на Android устройствата, които държат близо 90% от пазара за смартфони. Защо някой би дал $150 за още едно устройство, като вместо това може да получи същите функции от телефона си? Всъщност, от Google са наясно с това си предимство и докато доскоро Google Assistant бе достъпен само за устройствата на компанията (Google Home, Google Pixel и Google Pixelbook), то наскоро технологичният гигант го предостави и на Android продукти на други брандове. Вярно е, че за момента Amazon разполага със значително повече интеграции с други умни устройства. Също така, от търговския гигант на теория заемат и по-голям дял от пазара на самостоятелни устройства за гласови асистенти. Но този пазар не включва смартфоните, които също разполагат с гласови асистенти, и при които Google държи първото място чрез Android, Google Now и Google Assistant.

Дискусията около гласовите асистенти няма как да подмине и Apple. От компанията трябваше да пуснат Home Pod, но отложиха рилийза за следващата година. Така, от Apple изпуснаха традиционно силния за търговците период около празниците, а най-вероятно HomePod няма да направи своя дебют дори и на CES 2018. Мнозина се питат дали наистина от компанията не са успели да завършат продукта навреме, или това е стратегически ход от Apple. Отлагането не само попречи на Apple да се възползва от предпразничната шопинг треска, но липсата на устройството на CES означава и изпусната възможност за медийно внимание. С други думи изглежда, че от Apple предоставят пазара на Amazon Echo и Google Home. Но дали е наистина така? От Купертино рядко стъпват накриво, и неведнъж се е оказвало, че привиден гаф е всъщност преднамерено решение. Отлагането на рилийза на HomePod може и да не повлияе сериозно на Apple поради няколко причини. Първата е, че от компанията разполагат с лоялна фен база, каквато нито Google, нито Amazon притежават. Почитателите на Apple едва ли биха купили продукт на друга компания, поради липса на търпение.

Всяко пускане на продукт на Apple е свързано с километрични няколкодневни опашки, което показва, че почитателите на Apple се въоръжават със сериозно търпение стига да могат да закупят продукт от любимата си марка. Отлагането също така би осигурило на Apple фокус върху нейното устройство. Вместо да се състезава за медийно внимание с останалите компании, които ще представят продуктите си на CES, Apple най-вероятно разчита на това, че всяко нейно събитие се превръща в новина номер 1 в тех средите. И не на последно място, Apple HomePod е насочен към различен сегмент от пазара в сравнение с Amazon Echo и Google Home. Това се дължи на цената и функцията на Apple устройството. Докато умните колонки на Amazon и Google се продават за около $150, то HomePod ще струва повече от двойно. Плюс това, от компанията са се фокусирали не толкова върху възможностите на Home Pod като гласов асистент (поле, в което Siri отстъпва на своите конкуренти), колкото на качеството на звука. За това може да се каже, че с Home Pod Apple са се насочили към съвсем различен тип потребители - тези, които търсят умна музикална колонка, която носи духа на Apple. Догодина ни предстои да видим дали този ход ще се окаже печеливш или губещ.

И понеже CES ще се проведе във Вегас, който е световноизвестен със своя блясък, няма как да не споменем и един от партниращите си със събитието хотели - ARIA Resort & Casino, част от мега-веригата MGM. Този грандиозен комплекс се слави като "най-умният" на глвания булевард във Вегас. Тази си титла ARIA получава, след като през 2016-а прави интуитивна всяка от своите над 4000 стаи. Гостите на хотела, освен че могат да се чекират през своя мобилен телефон, разполагат с таблет в своята стая. Устройството позволява да се контролират завесите, осветлението, телевизорът и климатикът. Освен това, чрез тези таблети посетителите на ARIA могат също да поръчат рум сервиз, да си запазят час в СПА салона или да си закупят билет за някое от многобройните представления във Вегас. Гостите на хотела могат дори да поръчат листа от рози за своето легло. От ARIA Resort & Casino се гордеят със своя технологичен напредък и заявяват на гостите си: "единственият момент, в който ще трябва да вдигнете пръста си, е когато играете покер в нашето казино". И макар на Вегас да не липсват бляскави хотели, ARIA изглежда е чудесна опция за гостите на CES, които желаят да пренесат и в хотелската стая духът на технологичното изложение. На всичкото отгоре, няма дори да им се налага да стават от леглото.
Какво още ще се случи на CES 2018 ще разберем след броени дни. Очакванията на потребителите за това шоу традиционно са високи, а скоро предстои да разберем колко по-умни ще станат личните ни устройства.