Български астроном участва в откриването на светеща водна атмосфера върху екзопланета. Тя е по-голяма от Юпитер, а нашият сънародник разкрива тайните й с помощта на телескопа "Хъбъл", предава bTV.
Екзопланетите са небесни тела извън нашата Слънчева система. Те обикалят около далечни звезди, но телескопа "Хъбъл" успява да събере данни за химичния им състав. Д-р Николай Николов работи като астроном в университета на английския град Ексетър и е сред откривателите на водна атмосфера върху загадъчна екзопланета.

„Планетата WASP-121b привлече нашето внимание още през 2015-та, при нейното откриване с това, че тя представлява газов гигант, подобен на Юпитер и Сатурн в нашата Слънчева система, но за разлика от тях, тя обикаля много близо до своята звезда и съответно получава многократно повече светлина и топлина”, обясни д-р Николов.

Горните атмосферни слоеве на екзопланетата са с температура 2500 градуса. Над тях д-р Николов и неговите колеги са открили водни пари, които сякаш светят. Това се дължи на температурна инверсия, позната и на Земята – градусите нарастват с увеличаване на височината.

„С помощта на "Хъбъл" да наблюдаваме до каква степен температурната инверсия присъства в атмосферата на тази планета на определените й географски дължини. Това ще ни помогне да разберем по-добре процесите, които протичат в нейната атмосфера и да ги сравним с тези, които са наблюдавани в Слънчевата система”, каза ученият.