През 1999 г. Бил Гейтс написа книга, озаглавена "Бизнес със скоростта на мисълта." В нея милиардерът прави 15 смели предсказания, които по това време сигурно са звучали абсурдно. Но всъщност прогнозите му се оказват пророчески.
Ето 15-те прогнози, които Гейтс е направил преди 20 години - и колко близо са те до сбъдването си.

1: Сайтове за сравнение на цени

Прогнозата на Гейтс: "Ще бъдат разработени автоматизирани услуги за сравнение на цени, които ще позволяват на хората да виждат цените в многобройни уеб сайтове, което ще ги улесни в намирането на най-евтиния продукт във всякакви браншове."
Какво наблюдаваме в момента: Можете лесно да потърсите продукт в Google или Amazon и да получите различни цени. Сайтове като NexTag и PriceGrabber са създадени специално за сравнение на цени.

2: Мобилни устройства

Прогнозата на Гейтс: "Хората ще носят със себе си устройства, които ще им позволяват постоянно да поддържат контакт и да извършват по електронен път бизнес-операции отвсякъде. Те ще могат да преглеждат новините, да проверяват полетите, за които имат билети, да получават информация от финансовите пазари, и да правят почти всичко друго върху тези устройства."

Какво наблюдаваме в момента: Смартфоните, а вече и смарт часовниците, правят всичко това.

3: Незабавни разплащания и финансиране онлайн, по-добро здравеопазване през уеб

Прогнозата на Гейтс: "Хората ще плащат сметките си, ще контролират финансите си и ще комуникират с лекарите си през Интернет."

Какво наблюдаваме в момента: Технологията не е успяла още да промени здравеопазването по начина, по който Uber го направи с транспорта, но сайтове като ZocDoc се опитват да улеснят намирането на лекар и записването на час. Стартъпи като One Medical и Forward се опитват да променят лекарските услуги, като предлагат месечни абонаменти за онлайн и базирано на данни здравеопазване.
Можете също вече да вземате кредит онлайн чрез сайтове като Lending Club и с лекота да извършвате разплащания през сайтове и приложения като PayPal и Venmo.

4: Персонални асистенти и интернет на вещите

Прогнозата на Гейтс: "Ще бъдат разработени ‘лични спътници'. Те ще свързват и синхронизират всичките ви устройства по интелигентен начин, независимо дали са у дома или в офиса, и ще им позволяват да обменят данни. Устройствата ще проверяват имейла ви или нотификациите ви и ще показват информацията, която ви е необходима. Когато отивате в магазина, можете да им кажете какви рецепти искате да приготвите, и те ще подготвят списък със съставки, които трябва да купите. И те ще информират всички устройства, които използвате, за покупките и графика ви, като ще им позволяват автоматично да се адаптират към това, което правите."

Какво наблюдаваме в момента: Google Now, интелигентен помощник, който работи в мобилните устройства, започва да върви в тази посока. Междувременно смарт устройства като Nest събират данни за дневния ви график и автоматично променят температурата на къщата.

Има също така и голяма вълна от контролирани гласово устройства, като Amazon Echo и Google Home, от които можете да поискате да ви прочетат имейла ви, или да ви напътстват в рецептите, докато готвите.

5: Онлайн контрол на дома

Прогнозата на Гейтс: "Постоянно видео от дома ви ще стане разпространена практика, като ще ви информира кога някой ви търси, докато не сте у дома."
Какво наблюдаваме в момента: Google купиха Dropcam, производител на домашни охранителни камери, за $555 млн. през 2014 г. Това обаче беше само началото - Ring произвеждат малка камера в звънец, която може да ви покаже кой стои пред вратата. Има дори камери като Petcube, които ви позволяват да контролирате лазер, така че да играете с домашните си любимци, когато сте далеч от дома.

6: Социални медии

Прогнозата на Гейтс: "Ще бъдат популярни частни уеб сайтове за приятелите и роднините ви, които ще ви позволяват да чатите и да планирате събития."

Какво наблюдаваме в момента: 2 млрд. души вече използват Facebook, за да виждат какво правят приятелите им и да планират събития. Съществуват също и Snapchat, Instagram, WhatsApp и Facebook Messenger, наравно с експлозия от други по-малки социални мрежи, които предостатъчно сбъдват тази прогноза.

7: Автоматизирани промо-оферти

Прогнозата на Гейтс: "Софтуер, който знае кога сте купили билети за пътуване, използва тази информация, за да предлага какво да правите на целевата дестинация. Той предлага развлечения, занимания, отстъпки, оферти и по-ниски цени за всичко, в което желаете да участвате."
Какво наблюдаваме в момента: Туристически сайтове като Expedia и Kayak предлагат оферти на база минали покупки на потребителя. Google и Facebook могат да предлагат промо-реклами на база локацията и интересите на потребителите. Airbnb, който позволява на хората да отсядат в домове, вместо в хотели, започна да предлага специализирани пътувания, така че да можете да живеете като местните хора.

8: Спортни дискусионни сайтове на живо

Прогнозата на Гейтс: "Докато гледате спортно състезание по телевизията, услуги ще ви позволяват да обсъждате какво се случва вреално време, и да участвате в състезания, където да гласувате за това кой смятате, че ще спечели."

Какво наблюдаваме в момента: Много социални медии предлагат това, като Twitter е очевидният лидер - и дори се предлага стрийминг на някои мачове. Можете също да оставяте коментари в реално време на спортни сайтове като ESPN.

9: Умни реклами

Прогнозата на Гейтс: "Устройствата ще имат умни реклами. Те ще знаят тенденциите в покупките ви и ще показват реклами, адаптирани според вашите предпочитания."

Какво наблюдаваме в момента: Просто погледнете рекламите, които виждате във Facebook или Google - повечето онлайн рекламни услуги разполагат с такава функция, където рекламодателите могат да таргетират потребители на база историята на кликовете им, интересите им и досегашните им покупки.

10: Връзки към сайтове по време на тв предавания на живо

Прогнозата на Гейтс: "Телевизионните предавания ще включват връзки към релевантни уеб сайтове и съдържание, които допълват това, което гледате."
Какво наблюдаваме в момента: Почти всяка реклама в наши дни приканва зрителя да посети уеб сайт, да следва компанията в Twitter, или да сканира QR код, за да я добави в Snapchat. Рядко е да видим предаване без връзки към уеб сайтове.

11: Онлайн дискусионни форуми

Прогнозата на Гейтс: "Обитателите на градове и държави ще могат да провеждат интернет-базирани дискусии, свързани с въпроси, които ги засягат, от рода на местна политика, градско планиране или безопасност."

Какво наблюдаваме в момента: Повечето новинарски сайтове имат раздели с коментари, където хората могат да провеждат дискусии в реално време, а много сайтове имат и форуми, където хората да питат и да отговарят на определени въпроси. Twitter и Facebook изиграха роля в политически революции в Либия, Египет и Тунис, както и в движението Black Lives Matter в САЩ.

12: Базирани на интереси онлайн сайтове

Прогнозата на Гейтс: "Онлайн общностите няма да се влияят от местоположението ви, а от вашите интереси."
Какво наблюдаваме в момента: Всякакви новинарски сайтове и онлайн общности се фокусират върху конкретни теми. Много новинарски сайтове са се разширили и включват отделни "вертикали", предлагащи по-задълбочено отразяване по дадена тема. Reddit е отличен пример за уеб сайт, разделен на подгрупи, "събредити", които се фокусират върху интереси, а не върху това кого познавате или къде се намирате.

13: Софтуер за управление на проекти

Прогнозата на Гейтс: "Мениджърите на проекти, които се опитват да съберат екип, ще могат да го сторят онлайн, като опишат проекта и получат препоръки за хора на разположение, които биха отговорили на техните изисквания."

Какво наблюдаваме в момента: Голяма част от софтуера за управление на работния процес в корпоративния бизнес прави революция в начина на набиране на хора, сформиране на екипи и даване на задачи на другите.

14: Онлайн набиране на кадри

Прогнозата на Гейтс: "По подобен начин хората, търсещи работа, ще могат да намират възможности за заетост онлайн, като обявяват интересите, нуждите и специализираните си умения."
Какво наблюдаваме в момента: Сайтове като LinkedIn позволяват на потребителите да качват своите автобиографии и да си намират работа на база интереси и нужди, а работодателите могат да търсят кадри на база специализирани умения.

15: Социален бизнес софтуер

Прогнозата на Гейтс: "Компаниите ще могат да се конкурират за заетост, независимо дали целта е строителен проект, снимки на филм или рекламна кампания. Това ще е ефективно и за големи компании, които искат да аутсорснат работни процеси, с които обичайно не се занимават, и за фирми, търсещи нови клиенти, и за корпорации, които нямат предпочитан доставчик на желаната услуга."

Какво наблюдаваме в момента: Голяма част от корпоративния софтуер се фокусира върху социалните аспекти, така че потребителите могат да се свързват с други компании и да започват дискусии, водещи до по-мащабни проекти, директно в приложенията. Така наречената "поръчкова икономика", със сайтове като Upwork, позволява на големите фирми лесно да се свързват с фрилансъри-дизайнери, автори или инженери, за да вършат те работа, която компанията се стреми да аутсорсне.





Източник: webcafe.bg