Българско участие във фундаментално космическо откритие – засечена е елементарна частица, чието изследване ще даде нови знания за образуването и развитието на Вселената.

Далеч извън нашата галактика „Млечен път” е открита свръх масивна черна дупка, която е свързана с блазар - ярък звезден обект, излъчващ огромно количество енергия. От него са се образували елементарни частици, наричани "неутрино". Те преминават свободно през нашата планета и дори през телата ни.

В специална лаборатория на Южния полюс са успели да засекат такава частица. Доцент Петър Темников от Института по ядрени изследвания е сред българските учени, работили по един от експериментите.

Доцент Петър Темников, Снимка: bTV

„Самото неутрино събитие е само едно. Но фактът, че то е наблюдавано от много други експерименти, потвърждава, че това неутрино идва именно от този източник, който е супер масивна черна дупка, която се намира в много далечна галактика”, обяснява ученият.

Неутриното е засечено на голяма дълбочина в антарктическия лед от детектора „Айскюб”. За щастие, то не представлява заплаха за живота ни, а съдейства за развитието на нов клон в науката.

„Сега се появява още един вид астрономия, която се казва неутринна. И това носи много повече информация за обектите във Вселената, за самата Вселена, за нейното образуване, нейната еволюция и така нататък”, допълва доц. Темников.

Очаква се до края на годината да бъдат разкрити още тайни на загадъчното неутрино, уточнява bTV.