Непредизвиканият роуминг в гранични зони и алтернативните планове при пътуване в чужбина са случаи, за които потребителите все още не са добре информирани. Това заяви председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков, цитиран от Дарик.

По думите му, все още се бъркат роуминг и международен разговор. 

Хората трябва да внимават и когато получават съобщения за участия в игри и томболи, добави той.

От началото на годината до ноември една десета - необичайно голям процент от жалбите до Комисията, са били за роуминг, очевидно във връзка с влизането в сила на регламента за отпадане на надценката за роуминг в Европейския съюз от 15 юни.
 
Какви нарушения са установени при въвеждането на т.нар. "роуминг като у дома" и за какво трябва да внимават потребителите на мобилни услуги?
 
Общо над 4000 жалби е получила Комисията за регулиране на съобщенията от началото на годината до ноември. През 2016-та са били значително по-малко - около 2600. 

Новите правила за роуминг в Европейския съюз, все по-активната позиция на потребителите, а и конкуренцията между операторите, е вероятното обяснение за увеличението, според Веселин Божков.
 
Най-много жалби във връзка с новия регламент е имало през юни - 53, а към момента няма нито една. Част от нарушенията и проблемите са грешки на растежа, посочи Божков:
 
„Един от операторите въведе т.нар. принцип на деактивиране на роуминг услугите в техните пакети, което за мен беше неправилен подход за справяне с проблема. Друга грешка е, че много хора не си четат договорите - начинът на активиране на роуминг услугите. Така те заминават за чужбина и се оказва, че нямат роуминг и това е, защото просто не са си активирали роуминга. Друг момент беше по отношение на неправилното отчитане на данните. Въпросът беше как да си изчисляваш колко са ти данните, които може да пренесеш на една и съща цена, без допълнително заплащане“, посочи Божков.

Все още се бъркат роуминг и международен разговор, добави Веселин Божков и добави, че потребителите трябва да са добре информирани и за непредизвикания роуминг в граничните зони и за алтернативните планове при пътуване в чужбина.
 
„Тогава, когато е по-силна мрежата - съответно ако си до гръцката граница, на гръцкия оператор, ти все едно ставаш клиент на гръцката мрежа. Затова казвам - когато сте в пограничните райони, първо трябва да ви информира самият оператор. Вторият момент е, че имате непредизвикан роуминг и тогава вие трябва ръчно да настроите апарата си. Другото са алтернативните планове. Когато заминаваш в чужбина, ти примерно имаш план, настроен за България. Обръщате се към съответния план и казвате, че искате алтернативен план, защото за определен период ще бъдете в чужбина. Той е длъжен да ви даде алтернативен план. Някои оператори се изкушиха и без вие да искате, веднага ви включват на алтернативен план. Когато това не е поискано от съответния потребител, това подлежи на санкции и гледаме на него като нарушение“, допълни още той.
 
Веселин Божков напомни, че при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор клиентите вече заплащат неустойка за най-много три месеца.