Хората предпочитат когато името пасва на лицето. Оказва се, че различните хора имат различни предпочитания за имена и лица, които да “вървят” заедно едно с друго.  Така например, имена, които имат звук, които изисква окръглянето на устата, като “О”, вървят по-добре с по-окръглени лица. Ъгловато звучащи имена, като Петър, вървели по-добре с по-ъгловати лица, пише obekti.bg, позовавайки се на Psy Blog.


Психолозите са тествали това като са направили проучване на подбрани двойки имена и лица. Понякога имената са “пасвали” на лицата, а понякога – не. Данните от анализа сочат, че хората предпочитат, когато двете вървят заедно. Учените са проучили въпроса и в конкретна практическа посока: те са се запитали, дали е по-вероятно хората да гласуват за политически кандидати, чийто имена пасват на техните лица?

“Оказва се, че политическите кандидати, чиито имена пасват на техните лица получават по-голям дял от гласовете на гласоподавателите сравнено с тези, чийто имена не пасват. Фактът, че кандидатите с изключително пасващи имена и лица печелят с над 10 % разлика в сравнение с другите кандидати е доста показателен за случаите с избори за Американски президент,” коментира Дейвид Бартън, водещият автор на изследването.

Откритията са в резултат на приложението на психологическия т.н. буба – кики ефект. При него на хората са представени абстрактни образи и са попитани дали това е “буба” или е “кики”. Над 95% от хората да наричали острите и ъгловати образи “кики” и облите образи “буба”.