С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила, пише Днес бг.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид.