Японските марки са еталон, стане ли дума за качество. Но японските марки са и нещо друго. Не са блестели с изящен дизайн, но има и немалко красиви (много повече са грозните) японски автомобили. Тук обаче красотата няма нищо общо. Тук ще става дума за имидж и аура, които следващите 10 автомобила пръскат. Това са модели, оставили дълбока следа в историята на автомобилната индустрия, а първият от тях естествено е и най-продаваният модел в историята на автомобила. От него не струи чар, но 45 млн. продадени екземпляра ни карат да започнем именно с него.

Toyota Corolla

Toyota Corolla далеч не е най-издържания в дизайнерско и инженерно отношение японски автомобил. Това обаче е парадокс, защото именно това е най-продаваният модел в автомобилната история. Още през 2013 г. записа 40 млн. продажби срещу името си, а оттогава неизменно е №1 по продажби.

Жизненият си път Corolla започва през 1966 г. под формата на компактен 2-врат автомобил със адно предаване, но скоро след това преминава на по-опростеното предно задвижване.

Nissan Skyline GT-R

Първият GT-R (2000 GT-R, излизащ само между 1970 и 1972 г.) е един от най-успешните спортни автомобили за времето си. И един от най-модерните в инженерно отношение. Но появата през 1989 г. на GT-R може да се сравни с раждането на Супернова – на практика той е непобедим. GT-R R32 унищожава съперниците си в Япония и по света, а качествата на машината й печелят прозвището „Годзила”.

Легендарният редови „шестак” RB26DETT, вързан към интелигентната система за задвижване на четирите колела ATTESA ETS, превръщат GT-R в ефективно оръжие срещу няколкократно по-скъпи от него супер автомобили.

Honda NSX

Наричат е „японското Ferrari”, а управляемостта й се смята за еталон за подражание. Това се дължи на централно разположения мотор и шаси, в настройването на което е участвал самият Аертон Сена. Независимо от сравнително ниската мощност на V6 мотора, която японското законодателство ограничава до 280 к.с., оригиналът NSX става пример за това, че японците могат да конструират супер автомобили.

Оригиналът Honda NSX се произвежда между 1990 и 2005 г. Автомобилът е конструиран изцяло с алуминий, има електрическо сервоуправление на волана и супер ефикасна аеродинамика.

Toyota Prius

За Prius има различни мнения, но това не променя факта, че именно той е автомобилът, който изкарва темата екология на дневен ред в автомобилната индустрия. Към днешна дата Prius е най-продаваният хибриден автомобил в света.

Първото поколение на Prius излиза на пазара през 1997 г., което ще рече, че тази година моделът празнува 20-годишен юбилей.

Mazda MX-5

Може и да има несъгласни, но мястото на МХ-5 е именно в тази класация. Това е един лек автомобил без покрив и задно задвижване, който мнозина ентусиасти определят като върховен за управление.

Днес на пазара е неговото четвърто поколение, а за класики се смятат първите две. На пазара той се появява през 1989 г. и тегло от само 940-980 кг. Интересното е, че настоящият модел, въпреки всичката електроника и екстри тежи само 50 кг над оригинала.

Mitsubishi Lancer Evolution и Subaru Impreza WRX STI

Слагаме ги под общ знаменател, макар тези два автомобила да се непримирими съперници през годините. И двата са пълноприводни, задвижват се от мощни турбо мотори, имат страхотна рали история, армии от фенове и неподражаема харизма. Но технически (и дори идеологически) се различават много.

Subaru използва боксеров двигател, а Mitsubishi – редов. WRX STI дълго време разчита на механично задвижване на четирите колела, докато Evo на електронно-управляеми диференциали. За съжаление Evolution днес е във вегетативно състояние, докато WRX STI още се подвизава на пазара.

Toyota Land Cruiser

Това, което започва като японска вариация на тема Willis, още в началото на 60-те години се оформя като зрял, надежден всъдеход, който се превръща в еталон през годините. Вероятно затова Land Cruiser се произвежда до ден днешен, макар клиентите на този тип автомобили да става все по-малко.

Първият Land Cruiser се появява през 1955 г., а емблематичното поколение с индекс 40 – през 1960 г. То се произвежда чак до 2001 г. под името Bandeirante.

Mazda RX-7

Независимо от редицата преимущества на роторните двигатели спрямо традиционните мотори с вътрешно горене, малко компании решават да вградят Ванкелов двигател в серийно производство. Mazda е сред тях. Много е вероятно в близко бъдеще да видим отново роторен двигател в модел на Mazda.

Връх в еволюцията достига спортното купе Mazda RX-7, чийто двигател се подпомага от турбо. Задно задвижване, мотоциклетни обороти на мотора и идеален баланс – това кара една част от почитателите на марката да мечтаят за наследник на този модел.

Honda Civic Type R

Honda Civic SiR II, която се продава само в Япония, демонстрира на целия свят, че и хечбек с предно предаване също може да е много бърз и увлекателен на пътя. Към тази идея се придържа първият Civic Type R, задвижван от 1,6-литров VTEC със 185 к.с., развъртащ се до 8500 об/мин.

Оригиналният Civic Type R се продава само година: от август 1997 до август 1998 г. А настоящият модел е от най-бързите автомобили с предно предаване на „Нордшлайфе”.

Lexus LFA

Първият японски супер автомобил на ХХI век се появява през 2010 г. Произвежда се в специален завод, предназначен само за него. На пазара има 500 такива бройки, всяка от която струва много над първоначалните си 500 000 eвро. Двигателят му е произведение на изкуството, звукът му – ода за ушите, а Джеръми Кларксън нарече LFA „най-добрият автомобил, който съм карал”.

Източник: Vesti.bg.