Великобритания се присъедини към Франция, обещавайки да забрани продажбите на бензинови и дизелови автомобили от 2040 г. насетне, за да подобри качеството на въздуха и да намали парниковите емисии за затопляне на планетата. Когато две от най-големите икономики в Европа обещаха да премахнат технологията, която е поддържала автомобилната индустрия повече от век, естествено е, че инвеститорите може да се опасяват, че това създава екзистенциални предизвикателства за индустрията.

Но докато преминаването от двигатели с вътрешно горене към електрически двигатели ще доведе до краткосрочна финансова крачка за производителите на автомобили (и някои от техните доставчици), в дългосрочен план това всъщност може да е от полза за печалбите. И европейските производители са по-устойчиви, отколкото си мислите.

Днес напълно електрическите превозни средства представляват по-малко от един процент от продажбите на нови автомобили в Европейския съюз. Довеждането на това число до близо 100% в рамките на две десетилетия ще изисква, разбира се, милиарди евро инвестиции (особено в инфраструктурата за зареждане). Вече се завъртяха крановете за електрическото гориво: числата, публикувани в сряда, показват, че разходите на Daimler AG за научноизследователска и развойна дейност са скочили с 19% през първата половина на 2017 г. в сравнение със същия период на миналата година.

Регулаторите са поставили индустрията в обвързаност, защото налагат инвестиции, за да направят съществуващите горивни двигатели по-ефективни. Daimler наскоро похарчи 3 милиарда евро за ново семейство дизелови двигатели.

И все пак тази технология може да стане неактуална сравнително бързо - особено ако автомобилните производители загубят битката с обществеността, за да спасят репутацията на дизела. Рискът, който един ден ще трябва да запишат активите на двигателите с вътрешно горене, не е пренебрежим, както обясних тук.

Една точка на пречупване може да настъпи около 2025 г., когато Bloomberg New Energy Finance смята, че електрическите автомобили ще започнат да се конкурират с цените на автомобилите с двигатели с вътрешно горене (без субсидии).

Поради по-ниските оперативни разходи продажбите на електрически автомобили трябва да започнат да се ускоряват бързо. Това би могло да започне да влияе на стойността на препродажбата на бензиновите и дизеловите автомобили дълго преди да влезе в сила всяка забрана на продажбата от страна на правителството.

Според анализатори от Berenberg е възможен 20 процента спад в остатъчните стойности на превозните средства с двигатели с вътрешно горене, което би застрашило лизинговия бизнес на автомобилостроителите, който в момента е богат източник на печалба. Daimler финансира половината от продажбите на автомобили и неговият финансов отдел е генерирал 19% възвращаемост на собствения капитал през последното тримесечие.

Броят на заводите в Европа, произвеждащи горивни двигатели, ще се свие.

Къде е граничната линия, за която говоря? Първо, производителите на автомобили не са толкова слаби, колкото цената на акциите им може да ви накара да повярвате. Търсенето на възможност за задържане на повърхността помогна на Daimler да генерира три милиарда евро свободен паричен поток през първите шест месеца на годината, а конкурентната PSA Group Ltd. се похвали с повече от 13 милиарда евро пари и еквиваленти в края на юни.

Това са много прилични буфери, които трябва да има, предвид високите разходи, които ще бъдат необходими през следващите години.

И след като са преминали първоначалните инвестиционни трудности, електрическите автомобили трябва да започнат да струват по-малко, за да бъдат произвеждани вместо коли с двигател с вътрешно горене: разходите за акумулатори падат бързо, в електрическата кола има много по-малко механично съдържание и вероятно ще са необходими по-малко работници, за да бъдат правени.

Анализаторът на BNP Paribas Стюарт Пиърсън твърди, че електрическите автомобили могат да постигнат оперативна възвращаемост от продажби от повече от 10% веднага след 2025 г. - по-добре от рентабилността на типична кола с двигател с вътрешно горене.

Така че има причина да мислим, че производителите на автомобили би трябвало да оцелеят при смъртта на вътрешното горене. Но ще работят ли? Въпреки че британското правителство се успокои във вторник, когато BMW AG обеща да произвежда електрическа версия на Mini в Оксфорд, електрическата задвижваща система на автомобила ще бъде създадена в Германия.

Забрана на продажбите на коли с бензинови и дизелови двигатели е едно нещо, а гарантирането, че Великобритания ще осигури работните места, създадени от електрическата революция на автомобилната индустрия, е съвсем друго.

…..

Крис Браянт, „Блумбърг“, Лондон, Канал 3