Той не е толкова известен като предшественика си Пол Брак или наследника си Крис Бенгъл. Негово дело обаче е дизайнът на едни от най-обичаните модели на BMW, с които не едно и две поколения автомобилисти винаги ще свързват синьо-белия пропелер.
Клаус Луте се ражда през 1932 г. в дълбоко религиозното католическо семейство на дърводелец от Вупертал. Баща му загива на фронта и след края на Втората световна война бъдещият дизайнер поема по пътя на по-големия си брат, който следва архитектура. 



На 16 обаче Клаус попада в каросерийната работилница Karosseriebauer Voll във Вюрцбург, където чиракува от 1948 до 1954 г. След като завършва обучението си, започва работа в Deutsche Fiat AG, където го натоварват с дизайна на предницата на Fiat 500. 




Талантът на младия дизайнер е забелязан бързо и скоро го канят на работа в NSU. Предлагат му да започне собствен проект и така се раждат култовият Prinz и откритата му версия Spider, който става първият автомобил с Ванкелов двигател в света. 




В края на 60-те години Германия постепенно преодолява следвоенната разруха и икономиката процъфтява. Заражда се по-заможна средна класа и ръководството решава, че е време за по-луксозен модел.На Луте отново е дадена пълна свобода. Той става един от първите дизайнери, които се консултират активно със специалистите по аеродинамика и започват да проектират с електронноизчислителни машини. 





Представеният на салона във Фракнфурт през 1967 г. NSU Ro 80 моментално е определен като революционен. Лимузината има авангардна каросерия с безпрецедентна за сериен автомобил аеродинамика, независимо окачване на четирите колела, предни и задни дискови спирачки, полуавтоматична трансмисия и, разбира се, роторен двигател с мощност 113 к.с. 

Посетителите на салона обаче са впечатлени най-вече от външността на Ro 80. Клиновидната каросерия с огромно на площ остъкляване има коефициент на въздушно съпротивление Сх=0.35, нечуван показател за серийна кола.През 1968-а голямото NSU става "Автомобил на годината" и няколко години се продава добре въпреки капризната конструкция, лакомия двигател и катастрофалното качество, но след това хилядите гаранционни претенции от страна на клиенти буквално фалират компанията, която е купена от Audi. 

Паралелно с Ro 80 в NSU разработват и друг седан от среден клас, но с традиционен двигател. През 1970 г. K70 получава емблемата на Volkswagen. Отличава се с изключително просторен салон и се харесва на новото ръководство, в резултат на което Луте преминава на работа в дизайнерския отдел на Audi. 




Дебютният проект на Клаус за новия работодател става дребосъкът Audi 50, който година по-късно се превръща във Volkswagen Polo. В Инголщад Луте работи също над второто поколение на моделите 100 (C2) и 80 (B2). 

През 1976 г. обаче получава предложение, на което не може да откаже. Канят го за главен дизайнер на BMW и той не се ослушва дълго. В Мюнхен му възлагат задачата да обнови цялата моделна гама на марката, като започне с E12. 




Средства за разработката на истински наследник на петицата няма и Луте успява създаде E28 с бюджет от едва $100 млн. За целта запазва пътническия отсек на E12, но променя изцяло предницата, задницата и салона. 


E28 е готово още през 1977 г., но BMW го пуска в производство чак през 1981-ва. По това време Луте вече работи усилено над E34, което ще се появи цели седем години по-късно. 



През 1978 г. Клаус се заема с нова задача. Този път му възлагат да проектира наследник на E21. С цел да привлече повече купувачи новото BMW E30 получава версия с четири врати, а за по-изразена фамилна идентичност е добавен втори чифт фарове. Луте оглавява и екипа, създал E36. 

Ръководството на BMW е доволно от работата на главния си дизайнер и не след дълго му предлагат мач за пояса в тежка категория. Луте се изправя срещу самия Бруно Сако и неговия Mercedes-Benz W126. 




Работата по новата седма серия започва през 1979 г. и четири години по-късно е готово бъдещото BMW 7er E32. Клаус решава да играе по собствени правила и залага на пълната противоположност на консервативно-сдържания стил на S-Klasse. 



Новият баварски флагман има обтекаеми форми и стремителен профил. За мнозина познавачи именно E32 предопределя дизайнерския език на BMW до пристигането на Крис Бенгъл. Под ръководството на Луте е разработен и безапелационният баварски шедьовър на 80-те E31. 




За съжаление съдбата не е така благосклонна към Клаус Луте в личния му живот. На Разпети петък 1990 г. дизайнерът се скарва жестоко с 33-годишния си син, тежкозависим наркоман, и го намушква с нож. Младият мъж умира, а Луте е осъден на 33 месеца затвор за непредумишлено убийство.

Именитият дизайнер е освободен предсрочно от затвора и веднага е поканен от BMW да се върне на поста си. Луте приема предложението, но скоро се оттегля. Дълги години помага на бившите си колеги като външен консултант.

Умира през 2008 г., оставяйки впечатляващо наследство от четириколесни рожби, чийто дизайн разпознават безпогрешно и малките деца. 



Източник: fakti.bg