В средата на 60-те години на миналия век България изгражда автомобилен завод „Булгаррено“- Пловдив, пише „Марица”. Основната част от инвестицията е направена от френския производител, защото България е ошушкана. До 1960 г. в хазната не остава цент.
&nbsp;България е принудена да предава селскостопанската си продукция на СССР под себестойност и е задължена да изкупува руските продукти. Дори машините от взетите след 1944 г. над 100 завода като военна плячка, са ни продадени обратно след 20 години амортизация срещу долари. През 1961 г. Кремъл посяга и на златния резерв на БНБ. Само за периода 1961 г. &ndash; 1964 г. от трезорите на БНБ са изнесени всичките 32 тона злато и са закарани в Москва.<br /> <br /> Следващият председател на БНБ в периода 1969-1974 г. Кирил Зарев, си спомня, че когато приема поста от тогавашния председател Несторов, последният му обяснява колко затруднено е плащането на дълговете.<br /> <br /> &bdquo;Дори той спомена, че БНБ не е изплатила 50 млн. долара с изтекъл погасителен срок на Московската народна банка в Лондон. Това е било може би през 1967 г. или 1968 г. и на практика означава, че тогава БНБ е фалирала&rdquo;, спомня си Зарев.<br /> <br /> В условията на тотален валутен дефицит България започва едно начинание, което скоро ще бъде прекратено. Първо на поточните линии се пускат двата основни модела &bdquo;Булгаррено&rdquo; № 8 и № 10. В спомените си доц. д-р Иван Златинов, който е назначен като технолог за производство на спортния модел &bdquo;Булгаралпин&rdquo; споделя, че 30-40% от оборудването на трите модификации е наше българско и то с отлични показатели (преценката е на френските представители на заводите &bdquo;Рено&ldquo;).<br /> <br /> В него започва да се произвежда и фантастичния и по днешните разбирания за дизайн модел &bdquo;Булгаррено Алпин&rdquo; 110. Уникален за времето си автомобил, изпреварил конкурентите си с години в перфектна комбинация от цена, дизайн, динамика и разход.<br /> <br /> През 1970 г. по нареждане на Москва производството е спряно, а заводът &ndash; разтурен. По-късно е преборудван в сервиз. За руснаците, които малко преди това са започнали да произвеждат автомобилите &bdquo;Жигули&rdquo; по лиценз на ФИАТ, е недопустимо малка България да произвежда автомобил, който превъзхожда видимо и по всички показатели техния продукт. Сред населението е пуснат слух, че България е нарушила договора си с французите.<br /> <br /> Истината е, че на България е наредено, че след като има социалистическа кола, не трябва да произвеждаме &bdquo;капиталистическа&rdquo;, макар самото Жигули да е изцяло копирано едно към едно от ФИАТ.<br /> <br /> Днес запазени модели Алпин 110 може да видите в интернет на цени над 35 000 евро. Наскоро един от моделите (със софийска регистрация), произведен в българския завод, беше обявен точно на тази цена и бе бързо продаден. Повечето, произведени във Франция, днес са дори на цени над 65 000 евро. /БЛИЦ<br />