Това е един от най-страшните кошмари на пътешествениците – да сте последеният човек пред лентата за багажа на летището и бавно да осъзнавате, че куфарът ви няма да дойде. Стотици пътници изпитаха това усещане на летище Гетуик във Великобритания миналия уикенд, след като заради проблем със системата редица куфари, предназначени за полети, излитащи от Северния терминал, така и не стигнаха до самолета.
Загубеният багаж води или до силно раздразнение, или до известна степен е удобство, колкото и странно да звучи, пише британският вестник Telegraph.

Ако авиокомпанията загуби багажа ви при полет на отиване, оставате само с дрехите, с които пътувате, и може да ви се наложи да пръснете повечето от спестените си пари за тениски и тоалетни принадлежности.
Ако, от друга страна, багажът ви се загуби на път за вкъщи, след оплакване на гишето за обслужване на клиенти служителите на летището вероятно ще открият по електронен път куфара ви и ако го намеря, ще уредят връщането му по куриер.

Така ще си отидете от летището с празни ръце и без тежкия си куфар, пълен с мръсни дрехи. След особено дълъг полет това е странно положително. Но авиокомпанията все пак няма да ви помогне да разопаковате багажа си.
Колко куфара се губят?

Изследване на компанията SITA, която публикува ежегоден доклад за обработването на багажа по света, установи, че 21.6 млн. куфара са били загубени или временно отклонени от точния им маршрут през 2016 г. спрямо 23.3 млн. през 2015 г.

Това означава по 5.73 куфара на 1000 пътници. От 2007 г. насам броят на загубените куфари на 1000 пътници е намалял от 18.88, до 5.73, или спад със 70%.

Загубен багаж спрямо общ брой пътници
В същото време броят на пътниците постоянно расте – 3.77 милиарда през 2016 г. От 2007 г. общият брой на пътниците се е увеличил с една трета, а броят на загубения багаж е намалял наполовина, спестявайки на индустрията 2 млрд. долара.

Подробно изследване на загубения багаж на Асоциацията на европейските авиокомпании показва, че 85% от куфарите, обявени за загубени, са върнати на собствениците по куриер в рамките на 48 часа. Това означава, че те са „погрешно насочени“, отколкото изгубени. По данни на SITA времето, необходимо за връщане на багажа, е намаляло до 36 часа.

Изследването на SITA установи, че от изгубените 21.6 милиона куфара миналата година 47% са изчезнали заради „грешка при трансфера“, т.е., когато пътниците са имали свързващ полет.

16% от загубения багаж се дължи на „грешка при натоварването“, 15% - заради „грешка при етикетирането“. Останалата част от загубения багаж се дължи на комбинация от грешки при обозначаването или грешки на летището, митническата служба, заради метеорологичните условия или ограниченията пространство-тегло.

Малък процент от заблудените куфари е загубен наистина. Според SITA само 7 на сто от куфарите са изгубени или откраднати и никога не се връщат при собствениците им спрямо 5.5% през 2014 г.

Как се справя Европа?
Не много добре. Отличник в това отношение е Азия. С процент на изгубен багаж от 1.81% на 1000 пътници, Азия изпреварва Северна Америка (2.7% на 1000 пътници). Европа е далеч назад с 8.06% на 1000 пътници. SITA отдава успеха на Азия на „повишеното използване на развити технологии за обработка на багажа“.

Можете ли да получите обезщетение, ако багажът ви закъснее или е изгубен?

Ако багажът ви бъде изгубен на отиване, авиокомпанията трябва да ви даде пари, за да си купите необходимите вещи или да ви обезщети за покупките, които сте направили, за да покриете загубите си, докато чакате багажа си.

Но тя може да избяга от задълженията си и да прехвърли отговорността върху друга авиокомпания, с която сте пътували, или върху застрахователната ви компания.

Как багажът се връща при собственика си?
Всички големи компании използват World Tracer System, която проследява куфар 100 дни и използва предоставената от вас информация за външния вид на куфара и историята на пътуването в опит да го открие.

„Когато клиент открие, че куфарът му липсва, пишем доклад в система, която търси куфари, откривани по сходни критерии. Откритите куфари на летище без клиент, който да ги чака, или пропуснат етикет, също се добавят в тази система с всички подробности за тях“, разказва говорител на Virgin Atlantic.

„Системата работи 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата, като търси сходства между данни за забавен багаж, информация, предоставена от клиент, и информация от авиокомпания за открит куфар. След това прави предположения за сходства въз основа на тези критерии.

Ако багажът липсва, това може да се дължи на проблеми с инфраструктурата на лентата, багажът може да е останал без етикет или краткото време между свързващи полети може да не е позволило куфарите да стигнат от един самолет до друг.

Обикновено куфарът е някъде между гишето за чекиране и самолета в определеното багажно отделение. Ако куфарът бъде открит по-късно, ще го върнем на клиента, независимо дали е получил компенсация или не“, допълва говорителят.

„Ако даден куфар не бъде взет от лентата за багажа, той ще бъде задържан на летището, а в системата ще се появи информация за открит багаж. Ако клиентът осъзнае по-късно, че е забравил куфара си, той ще може да се обади и да уреди връщането му.

Ако никой не потърси даден куфар, той се съхранява до 90 дни. Ако и след изтичането на този срок никой не се поинтересува от него и ние не можем да определим на кого принадлежи, се отърваваме от него“, обяснява още говорителят.

Какво се случва с непотърсения багаж?
В редките случаи, когато багажът бъде загубен, къде е най-вероятно да се озове? Ако след 90 дни никой не успее да установи връзка с куфара ви, той може да попадне, както много други изгубени вещи на летища, в аукционна къща, която продава багаж. Приходите от продажбите отиват за благотворителност.

Тайни, които летищата не искат да знаетеСигурен ли е контролът на летището?
Подобни аукционни къщи съществуват в цял свят, а един от големите сайтове в САЩ е Unclaimed Baggage Centre в Скотсбъроу, Аризона. Той има договори с всички големи американски авиокомпании да купува изгубени куфари, да почиства съдържанието им и да го продава на хора, търсещи стоки на ниски цени.

Каталогът му включва всичко – от диамантени пръстени до ски обувки, като всички вещи се продават на сравнително ниски цени.

Източник: profit.bg