По 10 години лишаване от свобода за собственика на фирмата превозвач „Ентуртранс” Ениз Ченгел и за шефа на транспортния отдел Николай Точев, както и 5 г. за шофьора Светослав Димитров - това е решението на второинстанциония съд за една от най-тежките катастрофи през последните години – от 15 юни 2011 г. на магистрала Тракия близо до Пловдив.
Тогава автобус на бургаската фирма, пътуващ от столицата към морския град катастрофира самостоятелно, загинаха 9 души, други 11 получиха тежки или средни телесни повреди, съобщава &bdquo;24 часа&rdquo;.<br /> <br /> С решението си апелативните магистрати в Бургас потвърдиха размера на наказанията, дадени от първата инстанция. Дългоочакваното решение носи датата 18 декември, но бе публикувано в сайта на съда едва в последния ден на годината.<br /> <br /> Текстът е близо 100 страници, в него се коментира в детайли както пътния инцидент и връзката на всеки един от обвиняемите с него, така и техни предишни проявления, по-специално на собственика на фирмата и на шофьора.<br /> <br /> Магистратите откриват нарушения в квалификацията на престъплението за причиняване смърт по непредпазливост и го коригират, дори частично оправдават Ченгел и Точев, но според тях това не води до промяна на размера на наказанието, нито е достатъчно основание за връщането му на първа инстанция.<br /> <br /> Несъмнено доказано, че една от основните технически причини за разгледаното ПТП е загубата на управление на автобуса от страна на водача поради рязкото последователно завиване на волана наляво и надясно, което предизвикало обръщане на автобуса на лявата му страна, категоричен е съдът.<br /> <br /> Водачът Димитров е имал техническата възможност да запази управлението на автобуса и чрез задействане на спирачната уредба да намали скоростта и да спре безопасно за около 127 , смятат апелативните магистрати. <br /> <br /> Според магистратите също така несъмнено установената по делото фактология обуславя извода, че със своите бездействия подсъдимите Ченгел и Точев са нарушили правилата за експлоатация на превозните средства, в частност на тези за обществен превоз на пътници, тъй като &bdquo;не са организирали, не са осигурили и не са проконтролирали представянето на катастрофиралия автобус на периодичен технически преглед&rdquo;. Съдът е категоричен, че и такъв на 07.03.2011 г. не е бил реално извършен, въпреки представените документи.<br /> <br /> При разглеждането на делото на втора инстанция, което бе в края на юли, представителят на апелативна прокуратура поискат завишаване на наказанията, а адвокатите условни присъди или връщане в окръжен съд. Първоинстанционият съд се произнесе през септември 2013 г.<br /> <br /> Присъдите подлежат на протестиране от прокуратурата или обжалване от страните./БЛИЦ<br />