Дълго време трагичната самолетна катастрофа на Ту-104, станала на 7 февруари 1981 г., е внимателно скривана от съветското, а след това и от руското ръководство. Това не е изненадващо, защото на този ден умират няколко десетки високопоставени адмирали и генерали от Тихоокеанския флот. Нека да разберем какво наистина се е случило в този ден.

В Съветския съюз е било прието да се крие информацията за различни катастрофи и трагични събития. Като пример може да се даде инцидента в атомната електроцентрала в Чернобил - най-важното е да се създава илюзията за просперираща държава. Подобна ситуация се е случила и при трагичния инцидент с Ту-104. По това време само един официален военен вестник - „Красная звезда“ пише за произшествието и не са представени никакви подробности.

Ето какво се е случило в онзи ден. В навечерието на Ленинградската военноморска академия се е провеждало събрание на военачалниците на съветския морски флот. Много високопоставени служители дошли на срещата: адмирали, генерали, офицери. Състоял се и разговор с кадетите и били проведени учения. На 7 февруари командният състав трябвало да излети от град Пушкин обратно към Владивосток като било решено да бъде използван стар самолет Ту-104.

Самолетът не е бил използван в гражданската авиация от няколко години, но продължавал да се използва от съветската армия. Лайнерът работел добре и, нищо не  предвещавало неприятности. На сутринта на борда на самолета се настанили петдесет души, сред които шестнадесет адмирали и генерали, десет капитани първи ранг, няколко мичмана и моряци. Повечето от военните били членове на Тихоокеанския флот. Екипажът стандартно се състоял от шестима души.

Времето за полета не било най-удачното - снеговалеж и лед. Ту-104 ускорил по пистата и бавно излетял. Но още в осмата секунда на полета нещо се объркало. Самолетът рухнал на летището от височина петдесет метра. Тъй като резервоарите на Ту-104 били пълни с гориво, пожарът бил неизбежен. Загинали всички намиращи се на борда.

Единственият, който е показал признаци на живот по време на пристигането на спасителите, е летателен техник, който е бил в кабината по време на излитането. От удара в земята той бе изхвърлен през прозореца, но починал по пътя към болницата. За няколко секунди ключови фигури на съветския флот загубили живота си. Толкова голям брой офицери не са умирали за толкова кратък период от време дори по време на световните войни.



Веднага след катастрофата започнало спешно разследване. Първоначално инцидентът е бил приет за акт на саботаж, но всичко се оказало по-прозаично. Станало, че самолетът се наклонил поради претоварване, и по-специално поради неправилното поставяне на товара, който също е бил в самолета в допълнение към пътниците. По време на набирането на височина тежките и незакрепени ролки хартия паднали към опашката на самолета, което предизвикало промяна в центъра на тежестта.