Екипажът на изчезналата подводница "Сан Хуан" от ВМС на Аржентина може да издържи до 10 дни, използвайки аварийните кислородни запаси в различните отсеци на субмарината, смята бившият командващ на Балтийския флот (2001-2006) адмирал Владимир Валуев.

"Най-вероятно аварията е станала на централния пост и от строя е излязъл главния команден пункт на подводницата. Има надежда обаче поне част от екипажа да е в няколко различни отсека и да чака спасението, което трябва да дойде след като времето в района се подобри. На дълбочина до 100 метра подводничарите може да издържат в изолирани, херметични отсека до 10 денонощия", обяснява адмиралът, цитиран от РИА Новости. 

Той допълва, че в подводниците немско производство има авариен запас кислородни пластини. Кислород също така има в торпедата и в балоните в изолиращите апарати. 

"Ако проявят воля и спазват режим на жестоки икономии, моряците може да намерят резерв за дишане. Ако са живи, разбира се", казва адмирал Валуев. 

Той смята, че подводницата може да лежи да дъното с жив личен състав на неголяма дълбочина. "Преградните стени издържат на дълбочина до 100-150 метра дори ако няколко отсека за наводнени. Ако дълбочината е до 50 метра, то подводничарите след като бъдат открити от спасителите, може да напуснат подводницата през торпедните апарати и аварийния люк. На дълбочина повече от 100 метра - с помощта на специализирани спасителни апарати", обяснява експертът. 

Според него в района на изчезването на подводницата трябва да бъдат изпратени самолети, снабдени с магнитни откриватели. Това оборудване позволява да бъдат откривани подводници на дълбочина до 500 метра. 

"След приключването на първичното търсене е необходимо с помощта на потопяеми апарати с видео- и фотоапаратура да се определи, че това наистина е подводницата. А след това и да се набележат пътищата за спасяването ѝ, като първият трябва да отчита наличието на живи моряци на борда ѝ, а вторият и просто вдигане на повърхността", уточнява адмиралът. 

Той обяснява, че за изваждането на авариралата подводница се използват плаващ док, кораб за вдигане на тежки предмети от дъното и водолази. "Подводницата се изважда в дока и докато той се движи към базата се провеждат редица санитарни мероприятия. Ако има живи се използва барокамера, за да не се допусне разкъсване на белия дроб и кесонна болест. В пункта на базиране се провеждат завършващи технически мероприятия", казва в заключение адмирал Валуев. 

Превод: БЛИЦ