Не е нужно да разбираме кой знае колко от финанси, за да знаем, че доброто разпределение на месечния бюджет винаги зависи от неговото правилно планиране. А  навечерието на новия отоплителен сезон е идеалният момент да си спомним това златно правило.  Затова ако искаме да управляваме ефективно разходите си и през студените месеци, трябва да имаме предвид вариантите за определяне и плащане на сметките за топла вода и парно, съветват специалистите.

Първата опция е погасяване на задълженията по реален отчет. Или казано най-просто: плащаме точно толкова, колкото сме използвали през месеца. Тази услуга е възможна, когато всички абонати от блока имат топломери и водомери с дистанционно отчитане, и са заявили пред обслужващата ги фирма за дялово разпределение желанието си за такъв месечен отчет. Така топлинният счетоводител получава показанията за реално потребената от нас енергия, тя се фактурира от дружеството и ние плащаме услугата, което сме ползвали през миналите 30 дни. Това е и вариантът, при който възможностите за  злоупотреба от страна на недобросъвестни съседи с топлината в сградата са сведени до минимум, твърдят експертите.

Най-предпочитан от столичани обаче е вторият вариант, при който плащаме по прогнозни количества. При него  топломерите и водомерите се отчитат веднъж годишно и месечната сметка може да не отразява реално колко енергия сме ползвали през отделен месец. Задължението се формира на база потребеното количество от изтеклия, предходен, отоплителен сезон. А дали сме ползвали повече или по-малко разбираме, когато дойде новата изравнителна сметка.

На прогнозните месечни сметки не плащаме лихва. Тя започва да се начислява, когато изтече срокът за плащане на фактурираната изравнителна сметка.  При този вариант има и преразпределение на топлинната енергия през месеците, когато има парно. Това се прави с цел да има равномерно натоварване на семейния бюджет през зимните месеци. Така при много студен януари сметката ни може и да е не е голяма, а доплащането, в случай, че има такова, ще се появи при изравняването.

В помощ на планирането на разходите е и плащането на равни месечни вноски. Това значително улеснява бюджета ни и разпределя равномерно финансовата тежест през цялата година. Клиентите имат една постоянна величина на разхода, а не минимални суми през топлите месеци и пикове през студените. Важно е да се заяви размер на равната месечна вноска, който да е близък до прогнозно начисленото потребление или до това, което отделен клиент е изчислил, че ще потребява.

Задълженията за парно и топла вода може да платим в 8 клиентски центъра на столичната топлофикация, 16 пощенски станции и в над 350 каси на различни партньорски вериги. Ако предпочитаме това да става онлайн, можем да го направим през сайта на дружеството. За да получаваме сметката си веднага, където и да се намираме, най-добрият вариант е да заявим електронна фактура. Така личната ни информация е защитена, няма да чакаме хартиената фактура и тя няма да попада в чужда пощенска кутия.

Можем и да следим задължения и да сравняваме с предходни периоди без да се затрупваме с хартия, като по този начин допринасяме и за опазването на околната среда. Не на последно място имаме възможност и да се възползваме от програмата „Лоялен клиент“ на Топлофикация.  При плащане на сметката за топлинна енергия в посочения по програмата срок, ще получим 3 % отстъпка. А това може да е колкото задължението ни за „Дялово разпределение“ и така услугата да е безплатна, а нерядко и да бъдем на плюс.