Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е глобила търговската верига "Кауфланд" с 542 662 лв. заради заблуда на потребителите при рекламирането на собствената й марка продукти "K-Classic", съобщиха от антимонополния орган. КЗК е установила, че в продължение на почти четири години до края на април 2014 г. компанията е рекламирала своята марка, гарантирайки "качество на най-ниска цена".
Производството на комисията показало, че след проучване на цените в конкурентни вериги &quot;Кауфланд&quot; намалява продажната цена на сравними/аналогични продукти &quot;K-Classic&ldquo; на по-ниска от констатираната продажна цена на конкурентния продукт или на цена, равна с цената на продукта на конкурента. В контекста на използваните рекламни послания понятието &quot;гаранция&rdquo; се свързва с поет ангажимент от дружеството да предлага промоционалните продукти именно на най-ниски цени. По този начин се създава предварителна представа у потребителя, че закупувайки дадена стока с посочената гаранция, същата е гарантирано на най-ниска цена, посочват от КЗК.<br /> <br /> Комисията смята, че с поведението си дружеството целенасочено и систематично поддържа две паралелни ценови реакции - намаление на цените на продуктите K-Classic в размер, по-нисък от цената на конкурента, или намаление до размера на най-ниската конкурентна цена. Същевременно през целия период на предлагане и промотиране на гаранциите (&quot;най-ниска цена&rdquo;) &quot;Кауфланд&quot; презентира пред потребителите цените на продуктите си като най-ниски цени в сравнение с цените на конкурентите.<br /> <br /> В този смисъл е налице явно противоречие между същността на предоставяната гаранция в частта относно предлагане на продуктите K-Classic на &quot;най-&rdquo;/&quot;по&rdquo; ниска цена, и размера на цените в &quot;Кауфланд&quot; на съответните продукти, които са намалявани до установените на пазара най-ниски цени, предлагани от неговите конкуренти. Използваният от дружеството механизъм за компенсиране на потребители, заплатили за сравним или аналогичен продукт по-висока цена в магазините на &quot;Кауфланд&quot;, чрез възстановяване на разликата до размера на цената на конкурента, също влиза в противоречие със съдържанието на рекламните послания за &bdquo;най-&rdquo;/&bdquo;по&rdquo; ниска цена. В действителност потребителят получава равна на конкурентната цена, а не по&ndash;ниска, както се сочи в използваните рекламни послания.<br /> <br /> При определяне на санкцията КЗК е отчела като смекчаващо обстоятелство факта, че след образуването на производството &quot;Кауфланд&quot; предприема действия по преустановяване разпространението на заблуждаващата реклама, като променя част от рекламното послание във връзка с гаранцията за качество на продукти K-Classic - от &quot;най-ниски цени&rdquo; на &quot;трайно ниски цени&rdquo;.<br /> <br />