McDonald’s е може би най-популярната верига за бързо хранене в света и един от най-разпространените франчайзи на планетата.

Веригата кафенета Starbucks не им отстъпва с много, като също е един от най-популярните и разпространени брандове. 

Въпреки това, нито McDonald’s, нито Starbucks са компаниите с най-много търговски обекти в света.

Тази корона, изненадващо или не, се носи от веригата за бързо хранене Subway. Към края на 2017 г. ресторантите под бранда Subway по света достигат 43 912.

На втора позиция се нарежда McDonald’s с 37 241 търговски обекта, а на трето място попада Starbucks с 27 339 локации по Земята.

Франчайзинг моделът помага за широкото разпространение на тези вериги по света. С други думи, това означава, че не всички търговски обекти се притежават от самите компании, а най-различни предприемачи на локално ниво подписват франчайзинг договори, чрез които получават правото да оперират под името на известните брандове.

Това върви ръка за ръка със задължението да се спазват всички изисквания в бизнес модела – от дизайн на ресторантите, през съдържанието на менюто, до модел на организация на работата.

Собствениците на популярните бранодве пък получават регулярно плащания от техните франчайз партньори в модел, наподобяващ наемане на бранд.

Големият брой обаче не винаги означава големи печалби. Докато McDonald’s и Starbucks увеличават продажбите си всяка година през последните 5 г., то продажбите на Subway намаляват от 2014 г. до сега, като клиентите, които посещават ресторантите, са намалели с 7.6% през последните 12 месеца, сочат данните на компанията за проучвания на пазара Technomic, цитирани от CNBC.

Тези статистически данни провокираха затварянето на обекти под марката Subway. Над 350 обекта са били затворени през 2016 г.; над 800 през 2017 г.; други 500 през настоящата 2018 г.

Анализаторите на индустрията за бързо хранене посочват няколко причини за негативните резултати.

Докато MacDonald’s и Starbucks постоянно създават нови продукти и различни дизайни на обектите си, за да са в крак с промяната на потребителските вкусове, Subway изостава в това отношение.

През миналата година компанията представи своята първа по-сериозна промяна в дизайна - Fresh Forward, за последните 20 години.

Наскоро изпълнителният директор на компанията Сюзан Греко, която е по-малка сестра на основателя на веригата Фред ДеЛука, се пенсионира. Така Subway понастоящем търси своя нов изпълнителен директор, който за първи път няма да е член на семейство ДеЛука, откакто ресторантът е създаден през 1965 г.

Това провокира много въпросителни - дали новото лице няма да направи съществени промени в бизнес модела на компанията, които да върнат Subway на пътя на растежа.

Засега Тревър Хайнс, който оглавява стратегията на компанията за развитие, изпълнява временно позицията на изпълнителен директор.

Subway е 92-рият най-скъп бранд в света, според подреждането на Forbes. Компанията се оценява на 7.1 млрд. долара, като за 2017 г. има продажби за 17 млрд. долара.

Интересното е, че Subway не притежава нито един търговски обект, като всички ресторанти оперират чрез франчайзинг модела. Компанията прибира 8% от приходите на франчайзинг партньорите си в 113 страни по света.

Не е зле за компания, основана със заем от 1000 долара в Бриджпорт, Кънектикът, през 1965 г.