Корабният магнат Джон Фредриксен се опитва да купи още петролни танкери, въпреки прекалено многото кораби на пазара, сложното преструктуриране на петролната компания, която той ръководи и два неуспешни опита за придобиване на конкуренти компании за танкери, пише "profit.bg".

Милиардерът, който е сериозен играч в добива на петрол в открити води и в отглеждането на сьомга, казва, че работи по 17 часа на ден в опит да увеличи флотата си от най-големия клас танкери, известни в индустрията като VLCC.

“Преди бяхме най-големият притежател на танкери VLCC, но сега сме номер 4,” казва Фредриксен в рядко интервю за WSJ, след като компанията му Frontline Ltd. бе изпреварена от конкуренти.

“Искам да инвестирам над 2 млрд. долара в придобивания,” казва Фредриксен, отбелязвайки, че най-вече се опитва да купи директно компании, а не само танкери от конкурентни компании.

Свръхпредлагането на евтин петрол и прекалено многото танкери, които преследват прекалено малко товари, засегна добива и транспортирането на петрол. Фредериксен прогнозира, че корабните компании ще бракуват три пъти повече танкери през тази година, в сравнение с миналата.

“Около 150 VLCC танкери, или около 20% от наличния флот в световен мащаб, ще бъдат бракувани в следващите две години,” казва 73-годишният Фрдериксен, известен в индустрията като „Големият Джон“. “За да имаш думата на пазара, трябва да разполагаш с кораби, затова постоянно търся танкери за закупуване .”

Цената на петгодишен VLCC танкер е паднала със 17%, до около 58 млн. долара през последната година. На фона на този спад, Frontline се опита да осъществи враждебно придобиване на стойност 765 млн. долара на норвежката DHT Holdings Inc. по-рано през годината.

DHT успя да отблъсне атаката, което накара Фредериксен да се откаже и да насочи поглед към листваната в САЩ Gener8 Maritime Inc. Сделката щеше да създаде най-големия флот от танкери в света, ако се бе осъществила. Преговорите с Gener8 обаче са се провалили на два пъти, според запознат източник.

Главният изпълнителен директор на Frontline Робърт Макалауд обяви в понеделник, че компанията все още търси други компании за придобиване, но в момента няма нищо конкретно. “Смятаме, че пазарът ще предложи добри възможности в бъдеще и нашата стратегия е да продължим да увеличаваме флота си,” заяви Маклауд.

Въпреки известната консолидация, корабният транспорт остава силно фрагментирана индустрия, която има проблеми със свръхкапацитета и продължителните ценови войни.

Десетки компании, които транспортират контейнери, петрол и суровини, като желязна руда и зърно, обявиха фалит в последните три години. Други пък натрупаха големи загуби, тъй като цените на превозите се движат доста под равновесните нива.

“Пазарът  на танкери е под натиск, затова неговите опити да направи Frontline дори още по-голяма изглеждат странни,” казва Майк Сапунцоглу, директор в базираната в Атина компания за управление и финансиране на кораби Flagship Navigation Ltd. “Пазарът обаче в крайна сметка ще се възстанови, а Фредриксен е известен със способността да надушва правилното време.”

Според Фредирксе щатските хеджфондове и китайските държавни корабни компании са отговорни за срива на световния корабен пазар в последните няколко години. Щатски инвеститори са вложили 30 млрд. долара са в корабните превози в периода 2009 - 2015 г., с което свръхкапацитетът, предлаган на  пазара, се е задълбочил.

Фредриксен, който е син на норвежки заварчик в корабостроителница, се мести в Бейрут, за да търгува с петрол, без да е завършил училище. По-късно той доставя гориво на военновъздушните сили на САЩ по време на войната във Виетнам.

Неговите танкери пък изнасят петрол от Иран по време на войната на страната с Ирак през 80-те години на миналия век.

През 1996 г. той се отказа от норвежкото си гражданство и стана гражданин на Кипър. Той също така има офиси в Сингапур и на Бермудските острови, където данъците са значително по-ниски, отколкото в родната му Норвегия.

Корабният магнат е казвал, че империята му ще премине в ръцете на неговите дъщери близначки Катрине и Сесилие, които се нагърбват с все повече работа в компанията.

Освен Frontline, Фредриксен контролира още транспортната компания Golden Ocean Group, компанията за продажба на плавателни съдове Ship Finance International Ltd, Seadrill, както и най-големия производител на атлантическа сьомга в света Marine Harvest AS A. Състоянието му се оценява на 9 млрд. долара, според Forbes.

Фредриксен притежава 24% от Seadrill Management Ltd и заема поста председател в компанията. Seadrill, която разполага с 49 нефтени платформи и в момента строи още 13, трябва да преструктурира 10 млрд. свои задължения, като крайният срок за това е 31 юли.

Търсенето на платформите на компанията намаля значително, след като шистовият петрол наводни пазара. През май компанията обяви, че е постигнала напредък със своите банки по отношение на план за преструктуриране, който вероятно ще наложи подаване на молба за съдебна защита от кредитори в САЩ или Великобритания.