Гръцките правителства се борят за собствеността върху продукта „гръцко кисело мляко“ в продължение на десетилетия, като нова голяма битка в ЕС бързо се разраства. Този път Чехия е на прицел на гръцкото министерство на земеделието.
Сега правителството обмисля правни действия срещу Чешката република за производство и извличане на полза от продукт, който приема изключително като свой. Този ход е част от план за действие, изготвен от 14-членна работна група, създадена този месец от гръцкото министерство на земеделието, пише в. "Български новини". 

Нарастват усилията за блокиране на не-гръцките производители – поне в рамките на Европейския съюз – да произвеждат гъстата, кремообразна млечна наслада, позната на света. Европейската комисия вече предупреди Прага, че производството на имитация на гръцко кисело мляко създава нелоялна конкуренция. Досега обаче, без резултат. В резултат на това Атина поема по-твърда линия. Глобалният пазар на продукта се очаква да бъде над 50 милиарда евро (59.6 милиарда долара), офертата на Гърция за възстановяване на собствеността върху неговия ценен продукт може да доведе до връщане на милиарди евро загубени търговски ползи от някои ключови пазари.

Самият Европейски съюз е най-големият потребител на гръцко кисело мляко в света, с 39% от световното потребление. Азия се нарежда на второ място с 28%, а Северна Америка с 15%. Конкурентите вече са заложили на процъфтяващата индустрия. И все пак въпреки популярността на продукта, дължаща се на широкото схващане, че храната е по-здравословна от обикновеното кисело мляко и други здравословни закуски, водещият производител на млечни продукти на Гърция, FAGE, вижда лоши продажби.

Министерството все повече обмисля възможностите си, особено възможността да търси съдебно обжалване пред Съда на Европейските общности, за да спре Чешката република и други страни да произвеждат гръцко кисело мляко, което често е два пъти по-скъпо от обикновеното кисело мляко. Атина обмисля включването на засилване на плановете за регистриране на гръцкото кисело мляко като „продукт, защитен от географското си означение“. Това състояние би гарантирало, че продуктът е произведен в страната на произход – нещо подобно на френското шампанско, италианското прошуто и английския "Стилтън".  Длъжностни лица в Атина се надяват да осигурят този статут до края на годината.