87% от фирмите у нас ще раздадат бонуси за Коледа на служителите си. Делът им нараства спрямо предходната година, когато те са били 80 на сто.

Едва 2% от работодателите няма да дадат на работниците си никакви допълнителни пари за празниците. Това показва проучване на Българската стопанска камара.

Без бонуси ще останат тези, които работят във фирми, които нямат добри финансови резултати обясни зам.-председателят на БСК Камен Колев.

В 2/3 от предприятията ще има финансови стимули, в по-малък процент ще са под формата на фирмени подаръци и ваучери. 13 на сто от работодателите залагат на подаръци, а 10% от тях на ваучери за храна и напитки. Едва 1% са склонни да дадат ваучер за почивка. През изминалата година процентът на тези, които са залагали на допълнителните пари към заплатата, е бил по-малък, докато тези, които са предпочитали подаръци или ваучери малко повече, се казва в изследването по поръчка на bTV.

„Работодателите осъзнават, че човешкият ресурс е най-важен и се стремят да го стимулират. Осъзнават, че по този начин могат да го привлекат и задържат”, посочи Колев До 20% от месечното възнаграждение ще е коледният бонус, който смятат да дадат около половината от фирмите. 27 на сто от работодателите пък са склонни празничната надбавка да е равна на половината от заплатата, като през миналата година те са били 30 на сто. Едва 8% са готови да дадат 75% от сумата, която заработват служителите му всеки месец. Подобен е и процентът на фирмите, които биха дали 13 заплата.

По думите на Камен Колев това са фирми с добри финансови резултати и висок износ. Такива били компаниите в сектор металургия и ИТ сферата. Основната причина, заради която работодателите са готови да дадат празнични надбавки са добрите финансови резултати на фирмата.

Оказва се, че бизнесът често раздава бонуси и съобразно постиженията на всеки служител. „Мотивите за раздаване на допълнителни пари са свързани с корпоративната социална отговорност на всеки един работодател, те съзнават, че по-добрите възнаграждения и условия на труд са важни фактори за привличане на добри работници”,отбеляза зам.-председателят на БСК. Най-честите причини, които посочват работодателите за раздаване на бонуси са поощряване, сплотяване на екипа, спазване на традицията на фирмата, намаляване на облагаемата печалба.