Промени в Закона за устройство на териториите предвиждат отпадане на таксите за изходна информация и данни при строителство и други инвестиционни проекти, които изискват монополите още на старта на проекта. Те ще се получават вече по служебен път.

Такива промени внесе в Закона за устройство на териториите шефът на регионалната комисия в НС Искрен Веселинов заедно с депутати от Обединените патриоти. Промените целят намаляване на административната и финансова тежест в процесите на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и разрешаване на строителството.

Предвижда се експлоатационните дружества, предоставящи услуги в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването и газификацията, да предоставят служебно пред административния орган изходни данни и информация, необходими при разработването на устройствени планове и инвестиционни проекти.

С промените се предвижда съгласуването на заданията, на предложенията за изменение на подробни устройствени планове и на проектите на устройствени планове и техни изменения с експлоатационните дружества да се извършва служебно от кмета на общината или от компетентния орган по чл. 124а, ал. 3 и 4, като експлоатационните дружества са длъжни да предоставят исканата информация, мотивирани възражения и предписания в 14-дневен срок от поискването. Разписана е и процедурата, и сроковете, в които следва да се извърши съгласуването и предоставянето на съответната информация.

Също така при подаване на заявленията за издаване на визи в тях да се описва инвестиционното намерение и да се посочват необходимите за проектирането и за присъединяването към мрежите на техническата инфраструктура изходни данни, които следва да бъдат предоставени от експлоатационните дружества.

С оглед на унифицирането му е предвидено образецът на заявлението да се утвърждава от министъра на регионалното развитие и благоустройството след съгласуване с председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране.

Във визите за проектиране освен досегашните данни ще се включват и предоставените от експлоатационните дружества изходни данни и условия за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура.

Предлага се изходните данни и условията за присъединяване да съдържат техническите параметри и изискванията на съответното дружество към съоръженията в присъединявания обект, схема с посочване на начина и мястото на присъединяване, необходимите сервитутни зони на съоръженията за присъединяване, възможните срокове за присъединяване, както и други данни, определени в съответните наредби по Закона за устройство на територията и Закона за енергетиката. Предвидено е визите за проектиране да са основание за сключване на договори с експлоатационните дружества за временно водоснабдяване на строителната площадка по време на изпълнение на строителството и/или за временно електроснабдяване на строителния обект – когато в имота не е осигурено захранване, и на договори за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура при посочените в тях условия. Предлага се експлоатационните дружества да не могат да поставят нови утежняващи възложителя условия.

В досегашната практика възложителите на устройствени планове – държавни и местни органи, физически или юридически лица заплащат на експлоатационните дружества за предоставяне на информацията, необходима за изготвянето на съответните планове.

По аналогичен начин стои и въпросът, когато се искат необходимите изходни данни и условията за присъединяване при изготвянето на инвестиционни проекти. На практика лицата заплащат предварително, за да получат необходимата информация как да станат клиенти на съответните дружества – за проучване на възможностите за присъединяване, за предоставяне на данни, за сключване на предварителни договори, за съгласуване на проектите и за окончателното присъединяване към съответните мрежи. Наред с това значително се забавя и утежнява целият процес, защото трябва да се подават заявления и да се правят съгласувания и плащания поотделно с всяко едно експлоатационно дружество, предоставящо услуги на съответната територия. При това размерът на таксите, които се заплащат, е значителен и е в нарушение на разпоредбите на § 3, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията. Съгласно визираната разпоредба цената на всички услуги, които предоставят експлоатационните дружества в процеса на одобряване или на изменение на проекти на общи или на подробни устройствени планове, както и в процеса на одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешения за строеж, като предоставяне на изходни данни, съгласуване на проекти, даване на становища или предписания и други, се определя по реда на чл. 7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и се одобрява от съответния обществен регулатор.