В преследването на успеха хората често се вторачват в изумителни примери за предприемачество, опитвайки се да ги имитират.

Понякога обаче може да бъде много ползено просто да погледнем на другата страна – към тези, които не са успели в опитите си за изграждане на добър бизнес.

Брайън Лонг е от втората група предприемачи. Правилото, а не изключението. Един от тези 9 предприемачи на всеки 10, които се провалят. Разликата е, че Лонг познава провала твърде добре, тъй като неуспешните му проекти далеч не са един и два.

За отличен студент, какъвто е Лонг, тази равносметка може да е съкрушителна. Достатъчна, за да си събере багажа и да се върне обратно на работното си място като инженер.

Но младежът изобщо не се чувства така, тъй като провалите са го накарали да гледа по различен начин на неудачите.

Всичко започнало, когато Лонг стартирал първата си компания. Годината била 2010 г. и 32-годишният тогава предприемач точно завършил своята MBA степен. Той решил да приложи образователния си успех в действие и основал Big Life Treats – експериментална компания за подаръци.

„Бях в пълен стелт режим. Направих всичко, което моята MBA степен ме е учила да правя”, казва той пред CNBC. За две години Лонг вложил 120 хил. сингапурски долара (около 88 хил. щатски долара) от собствените си спестявания в компанията и изградил екип от служители.

Тъмни облаци обаче надвиснали над бизнеса, тъй като Лонг се разделил със съоснователя на проекта и изнемогвал под тежката конкуренция от страна на фирмата Groupon. Бизнесът му не успял.

„Мислех, че ще съм много разстроен”, казва Лонг, който описва себе си като „прикрит учен”. На следващия ден той попитал „чичко Google” за съвет и попаднал на книга, която го провокирала да промени отношението си към нещата.

Кинигата била озаглавена „Слабият стартъп” с автор Ерик Рийс, като посочвала, че бизнесът изисква постоянна самоанализа и адаптация.

„Осъзнах, че не трябва да се предавам. Трябва да се съсредоточа върху въпросите защо се провалих и какво трябва да променя”, казва Лонг, който сега е на 40 години и живее в Сингапур с жена си и трите си деца.

„Човек трябва да се научи да подхожда неутрално. В края на краищата, успехът и провалът представляват просто данни и ако човек не може да ги оцени, те стават безполезни. Ако успеете, не трябва да се вълнувате; ако се провалите – не трябва да се натъжавате. Трябва да питате „защо” и в двата случая”, казва Лонг.

Така предприемачът решил да послуша тези съвети и да опита още веднъж.

Този път, вместо да скача директно в дълбокото и да инвестира сериозни средства, Лонг решил да последва подхода на Рийз „създай, измери, учи”.

Той създал базов сайт, който представлявал клонинг на платформата за фрийленсъри TaskRabbit, след което я направил достъпна за потребители в очакване на обратна връзка.

За по-малко от 2 месеца Лонг осъзнал, че няма пазар за подобни услуги в Сингапур и прекратил проекта.

Брайън загубил този път около 1000 сингапурски долара, похарчени „най-вече за кафе”.

Така дошъл мига за третия му опит. През 2015 г. той станал съосновател на Stacck - комуникационна система, предназначена за ресторанти. Бизнесът успял да набере инвестиции в размер на 1.7 млн. сингапурски долара, да изгради екип. Лонг получил заплата от собствен бизнес за първи път в живота си.

„Учех се бързо и изградих познание”, казва той.

В процеса Лонг достигнал до отговор на един от най-важните въпроси за всеки предприемач – тайната на успешния бизнес е екипът и навременното взимане на решения.

Две години по-късно обаче, съоснователят на Stacck си намерил друга работа. Лонг не успял да намери подходящо попълнение за екипа си, като преценил, че най-добрата му опция е да съкрати разходите и да продаде бизнеса.

По думите му, всичко това го накарало да осъзнае колко важен е екипът и правилното вземане на решения. Според него, тези 0.01%, които успояват, на първо място разполагат с добър екип и правилна преценка.

Лонг успял да генерира малка печалба от продажбата на третия си бизнес проект. През последните 6 месеца той работи на пълен работен ден по финтех проекти за компанията Citibank.

Това обаче не е пречупило духа му. Нещо повече – с натрупания опит от провалите, Лонг смята, че се намира в много добра позиция да опита още веднъж да създаде собствен бизнес.

Така чрез своята нова платформа за менторство на име Unaverage, предприемачът се надява да промени представите за успех и провал, като окуражи 2020 млади хора да си поставят и постигнат 2020 цели до 2020 г. Той планира да монетаризира услугата чрез спонсорство и членска такса, като ще продължи да работи на половин ден в Citibank.

“Много хора гледат на провала като на крайна точка, но той ви води до същата вртата, зад която се крие успехът. Излезте, но след това се обърнете и ще видите, че пише „Вход”, добавя Брайън Лонг.