Светофарна система в етикетите за храните и напитките предлагат големи мултинационални компании. Цветните кодове със знак за внимание се очаква да влязат експериментално в няколко европейски държави, включително и в България.

В тази система е заложено означаването на количеството хранително вещество спрямо порцията.

"Чети етикета" е послание, което все повече потребители възприемат и прилагат във всекидневните си покупки. Но не винаги става ясно какво сочат цифрите на етикета.

„Солта е 0,27 г. В момента това на мен нищо не ми говори. Ако е оцветено спрямо препоръчителните дневни количества, тогава за мен тази информация ще е много ясна. В момента не мога да преценя”, обясни Богомил Николов от „Активни потребители.”

Подлата схема, с която ни цакат в хранителните магазини, е... 

Въпросът вече не е дали четем, а какво разбираме, когато погледнем съдържанието на етикета.

Мултинационални компании предлагат цветни кодове в етикетите, подобно на светофарите по пътищата, които да ни ориентират за това, колко полезни са продуктите. Използването им ще бъде доброволно. 

Новата идея обаче плаши част от производителите, защото вероятно цели щандове могат да „светнат” в червено, заради по-високи нива на определени съставки, които могат да навредят на здравето ни.

В момента таблиците на етикетите на някои продукти са оцветени, което е по-скоро художествено решение, добави Николов. Ако новата идея влезе в сила, то производителите ще трябва да променят етикетите си.

В потребителската кошница на Донка Петкова прясното мляко е буквално с цветовете на дъгата. Всеки ред от съдържанието на продукта е с различна тоналност. „Солта е в бледо синьо. Нямам критерий, няма с какво да сравня. Ако има регламент, ще стане ясно само с едно поглеждане”, каза тя.

Изборът трябва да е бърз и лесен - смятат още потребителите.

„Знам примерно, че 3 максимум до 5 грама да се приема сол на ден, но тук имам проценти. Имам например за 50 грама. Но трябва да седна да го изчислявам ли всеки път. Кой има време за това?”, посочи Петкова.

Богомил Николов добави, че ако се направят по-задълбочени изследвания, ще стане ясно, че червеното няма да спре хората да си купуват някакво много добро сирене, а просто ще си намалят порциите.

Очаква се до края на годината цветните етикети да светнат експериментално по щандовете на магазините в поне няколко европейски държави. Все още се обсъжда дали в България светофарната система също ще влезе в ход.


Снимка: bTV

Димитър Димитров от Министерството на земеделието посочи, че за момента е само идея и няма ясни правила. „При създаването на регламента за етикетирано е имало идея още тогава за цветово представяне. Масово сега на пазара референтните стойности са съотнесени към 100 г/100 мл. Големината на порцията обаче е нещо неизяснено”, каза той.

Диетологът д-р Райна Стоянова заяви, че проблемът в идеята е да се обективизира количеството храна, което ще се приеме. Според нея светофарният начин е добър ориентир, но не е изчерпателен. Може да е индикатор, но порцията трябва да се съобрази.

Димитров допълни, че за да свикнат хората и да научат подобна сигнализация трябва да има европейско решение и стойностите да се решат от самата комисия.

Източник: bTV