Най-дългият мост в света бе официално открит от китайския президент Си Дзинпин, съобщава BBC. 55-километровото съоръжение свързва Хонконг, Макао и пристанищния град Джухай. 
 
Строителството на моста продължи над 9 години и струваше около 20 млрд. щатски долара. На няколко пъти то бе забавяно заради различни инциденти и проблеми, включително и смъртни случаи на работници, припомня изданието.

В Канкун тече обява за работа-мечта. $10 000 месечно, от вас се иска само да...

Очаква се мостът да бъде отворен за преминаване в сряда, на 24 октомври. 
 
Защо е толкова специален?  
 
Мостът ще служи за връзка между три ключови града в южната част на Китай - Хонконг, Макао и Джухай. Той е с формата на буквата "Y" и е проектиран да издържа на земетресения и тайфуни. За строежа са използвани 400 000 тона желязо - 60 пъти повече от Айфеловата кула.  
 
Около 30 километра от съоръжението преминават през делтата на Перлената река. За да се улесни преминаването на плавателните съдове, централният участък от 6.7 километра е прокаран с тунел под водата. За свързването на подводния участък са построени и два изкуствени острова. 
 

Един от изкуствените острови, който служи за връзка между мостовото съоръжение и подводния тунел. Снимка: Instagram
 
Мостът разполага и с многобройни свързващи секции, които се състоят от пътища, виадукти и подземни тунели. Чрез тях Хонконг и Джухай се свързват с основната част от съоръжението.

Оказва се, че има и по-затворена страна от Северна Корея, ето коя е тя

Защо е построен? 
 
Изграждането на моста е част от дългосрочната стратегия на Пекин за създаване на интегрирана икономическа зона в залива на Перлената река. Тя включва Хонконг, Макао и още 9 китайски града. В този регион живеят близо 70 милиона души. 
 
До този момент пътуването от Джухай до Хонконг отнемаше около 4 часа, а след построяването на моста то ще трае едва около 30 минути.  
 

Съоръжението ще съкрати пътуването от Хонконг до континента от 4 часа на 30 минути. Снимка: Instagram
 
Свободен ли ще е достъпът до моста? 
 
Не. Всеки, който иска да премине през новото съоръжение, трябва да притежава специално разрешително. Издаването на документите ще става посредством система от квоти. Освен това за всяко превозно средство ще се плаща и тол такса. 
 
По моста няма да преминава обществен транспорт, затова превозът на пътници ще се осъществява от частни автобуси. Не се предвижда изграждането и на железопътно трасе. 
 
Според първоначалните предвиждания на местните власти, по моста ежедневно трябваше да преминават по 9200 превозни средства. Впоследствие тази прогноза бе занижена, тъй като в региона бяха изградени и други допълнителни транспортни мрежи. 
 
Какво е мнението на местните хора? 
 
Проектът понесе сериозни критики по различни направления. Някои от местните медии го нарекоха "моста на смъртта", тъй като по време на строителството му загинаха 18 работници от Хонконг и Китай. Стотици други пък получиха тежки наранявания. 
 
Еколозите споделиха опасенията си за въздействието на мегаструктурата върху околната среда и особено върху водните обитатели на делтата на Перлената река. Сред най-уязвимите е китайският бял делфин, който е в списъка на застрашените видове и се среща все по-рядко.
 

Мостът понесе сериозни критики заради инцидентите по време на строежа и опасенията за околната среда. Снимка: Instagram
 
Ще се изплати ли инвестицията в гигантския проект? 
 
Цената на цялото съоръжение, заедно с прилежащите свързващи пътища и изкуствените острови, достигна впечатляващите 20 млрд. долара. Само строежът на основната част от моста струваше близо 7 милиарда. 
 
Според китайските власти, новата нифраструктура ще генерира по 10 трилиона юана (около трилион и половина долара) всяка година за местната икономика. Според икономистите, цитирани от BBC, обаче тези цифри са силно преувеличени и ако трафикът по моста не е достатъчно активен, капиталовложенията никога няма да бъдат възстановени. 
 
Изчисленията показват, че постъпленията от тол такси ще бъдат в размер на около 86 милиона щатски долара годишно, а една трета от тях ще отиват само за поддръжката на съоръжението. 
 
Критиците на проекта смятат, че той ще се превърне в поредния "бял слон", който няма да носи никаква икономическа полза. Други обаче са на мнение, че строителството на най-дългия мост в света носи символично значение, тъй като с него се осъществява физическата връзка между Хонконг и континентален Китай.