ЗАД ОЛТАРА

• Протежето на калиник - архимандрит Киприян, бил върнат от САЩ с мотива, че не му трябвало расо, а “пудра и прашки”
• Борис, игуменът на Бачковския манастир, бил съден за побой, Нонка Матова го наклепала за пиянските му изцепки пред покойния дядо Арсений
• 28-годишният Антоний пък бил сгащен в неудобна поза с Пловдивския владика Николай

Цепенето на висшия клир на фракции, групировки и самостоятелни единици достигна своя връх миналата седмица и заплашва да прерасне в нов разкол в самия Свети синод. Ябълката на раздора станаха т.нар. наречения за нови епископи, от които БПЦ явно има остра нужда.

Диви викове и крясъци огласили заседателната зала и кулоарите на Синодалната палата, докато архиереите умували дали да бъдат "наречени" за епископи архимандритите Киприян, Антоний и Борис. Първият е протосингел на най-старшия по стаж след патриарха - Врачански митрополит Калиник. Той е възрастен и болен и действително има нужда от деен помощник. Обаче миналото му на разкаял се разколник и сприхавият му характер го изолираха от събратята му в клира и затова негативите паднаха върху протежето му. Повече от половината синодални старци на първо четене гласували "против". Вбесен, Калиник скочил и закрещял, че е ченге и за всички има компрометиращи материали.
"Който е против мен, ще го разсипя!", заканвал се с пяна на уста Врачанският владика. След което изведнъж му призляло и напуснал залата. Основен негов опонент се оказал Американският Йосиф. Именно с протекциите на Калиник Киприян прекарал около година в САЩ при дядо Йосиф. Какво е ставало там, само те си знаят, ала скоро Йосиф скоропостижно върнал в България "човека на Калиник" с думите, че "на малкото черничко момче не му трябва расо, а пудра и прашки".
Още по-скандален бил спорът за Борис, игумен на Бачковския манастир. Неговата кандидатура била представена от най-възрастния висш духовник - 95-годишния Силистренски Иларион, което всяло смут сред заседателите. Дядо Иларион е символ на монашеството от старата школа. Твърд постник, той спазвал стриктно предписанията на калугерския живот, като дори спял на креват от дъски. Докато Борис бил другата крайност - веселяк по характер, той не се отказвал от никакви земни благинки. Неприятелите му го наричат пияница, побойник и женкар. Твърдят, че бил изгонен със скандал от Подворието ни в Москва и имал заведено наказателно дело за побой над руския иподякон Алтарник.
В манастира пък живеел открито с омъжена жена. Дори депутатката Нонка Матова уведомила покойния Пловдивски митрополит Арсений за бохемските изцепки на Борис по кръчмите около обителта. Дали наивният като дете дядо Иларион е бил подведен, или на стари години се е поддал на финикийски съблазни, чудят се и се маят представители на различните лобита в Синода.
"Е, нека пък сред новите епископи да има поне един мъжкар!", изцепил се накрая и Варненският Кирил, който е духовен баща на Борис, но въпреки щедрите подаръци не можа да пробута кандидатурата му на предишния тур за хиротонии.
Най-абсурдно обаче било предложението от новоизлюпения Пловдивски Николай за близкия до сърцето му Антоний. Говори се, че именно с него уволнената служителка на митрополията Мирослава Маринова е сгащила владиката в неудобна поза в покоите му. Жестоката кавга избухнала отново - този път между Николай и Неврокопския Натанаил. Натанаил по принцип бил против всички кандидатури, но тази на Антоний обявил направо за неканонична.
Според правилата на Светите апостоли и Юстинияновите повели епископът трябва да е минимум на 33 години, т.е. на Христова възраст, а Антоний е на 28. Николай му опонирал, че БПЦ е модерна църква, която вече не се вписва в рамките на екзархийската, и е време "мумиите в клира" да отстъпят на младите. Доскорошният ортодоксален клирик вече се изживява като новатор, коментират в църковните среди метаморфозите на дядо Николай. И шушукат, че най-младият владика в БПЦ е онзи анонимен хакер, който пусна в Интернет компромат с досиета-фалшификати на митрополит Натанаил и проф. Иван Желев – шеф на Дирекцията по вероизповеданията. Вероятно за отмъщение.
И така пак решителният вот се оказал този на патриарх Максим. Светейшият, който има 10 духовни чеда сред "нинездравстващите" владици, ужасно страдал, като гледал как се самоизяждат помежду си.
А навремето, спомня си Американският митрополит Йосиф, патриархът ги е кътал около себе си като квачка. "Той ни учеше на великодушие. На заседанията ние все гледахме "да мръднем", направо кръшкахме, изчезвахме като ученици от час. А той с неговата желязна дисциплина и самообладание стоеше като Гюро Михайлов - непомръдващ, закован на крислото часове наред."
Взетото с вазелин решение на Светия синод комай пак ще ни прочуе като авангардисти в православните канони. От страх да не се провалят хиротониите на новите епископи те щели да бъдат "домашни" и в присъствието само на "локални християни". Щото ако се спази традицията, ритуалите трябва да се проведат в столичната катедрала "Свети Александър Невски" - както всички досега в историята на БПЦ. Но опасността някой енориаш да извика: "Недостоен!" и така хиротонията да стане невалидна, била голяма. Пък и самите новопосветени йерарси всъщност били без реални епархии. Така Киприян Траянополски, Борис Агатоникийски и Антоний Константийски сигурно дори не знаят къде всъщност се намират техните катедри. Те са т.нар. свободни епископи и носят титли на несъществуващи "древнопресиялни" епархии - без манастири и паства.

Ангел ПОПОВ