Те са сериозен източник на мазнини и наситени мастни киселини, което увеличава риска от затлъстяване и болести на сърцето
Напоследък все по-често чувам, че млечните продукти са нездравословни. Наистина ли е така? Вярно ли е, че състаряват кожата и влияят зле на целия организъм? Трябва ли да се откажа напълно от тях? Сигурно няма да мога, защото съм свикнала винаги на масата ми да има млечни продукти. Дано да не трябва да се отказвам напълно от тях! Ще чакам отговор от вашите специалисти. Пожелавам ви здраве и щастие!


Млечните продукти през последните години се превърнаха в ябълката на раздора. Мненията се поляризират, като от едната страна стоят защитниците, а от другата - противниците на тези храни. Световната здравна организация и всички национални асоциации по хранене и диететика препоръчват редовна консумация на мляко и млечни продукти. В същото време уважавани специалисти по хранене наричат млякото “бялата отрова”.

Млечни продукти като кравето масло, сметаната, пълномаслените млека и сирена са сериозен източник на мазнини и наситени мастни киселини, което автоматично увеличава риска от затлъстяване и болести на сърцето.

Млякото несъмнено има място в диетата на хората. Въпросът е дали това място не е само до определена възраст? Един от проблемите с млякото е в лактозата или с други думи захарта в млякото. За разграждането на лактозата е необходим ензимът лактаза, който децата до 4-5 годишна възраст произвеждат, но който впоследствие при доста голям процент от хората намалява производството си в организма. Има изследвания, които сочат, че намаляването на производството на ензима се случва на генетично ниво. Някои хора толерират лактозата дори с напредването на възрастта и те очевидно не чувстват дискомфорт от консумирането на млечни продукти. Но въпреки всичко доста голям е процентът на хората, които имат нетолерантност към лактозата и приемът на млечни продукти води до подуване, газове и т.н. В днешно време, имайки предвид вредната храна, която е в основата на изхранването на повечето хора, трудно е да се забележат тези “странични ефекти” от консумирането на дадена храна.

Затова в такива случаи доста ефикасна е т.нар. елиминираща диета, при която за един месец ограничавате храненето си само до храни, включени в палео диетата. Това е диетата, на която се предполага, че е еволюирал човекът. После една по една започвате да включвате други хранителни групи, като отчитате измененията в начина, по който се чувствате.

Другият проблем е с казеина. Казеинът е протеинът в млякото. Как той създава проблеми? Принципно казеинът наподобява глутена - протеинът в зърнените храни, а, както знаете, той води до различни здравословни проблеми, като един от тях е синдромът на пропускливите черва.

Млякото повишава инсулина в организма


Проблемът с това да се установи единно мнение по въпроса за ползата и вредата от млечните продукти отново опира до начина на провеждане на изследванията. Защо? Защото масово изследванията се провеждат на базата на консумирането на млечните продукти в супермаркетите, които са преминали различни процедури по обезмасляване, което веднага понижава качеството на продуктите и променя начина, по който организмът ги преработва. Освен това млякото е инсулиногенно, което означава, че води до повишаването на инсулина. Както знаете, инсулинът е жизненоважен хормон за човешкия организъм, но хроничното му повишаване води до заболявания, като например инсулиновата резистентност, а впоследствие и диабет. И все пак, съветът на нашите специалисти е следният. Първо, уверете се, че сте изключили всички модерни храни от супермаркетите. Изключете зърнените храни и тогава се притеснявайте за млечните. Ако решите млечните продукти да присъстват в менюто ви, опитвайте се да си ги набавяте от близки села, с други думи да са домашни. Вече не е трудно да намирате места, от които да си купувате домашни млечни продукти, яйца и т.н.

Не прекалявайте с прясното мляко. Ако ядете млечни продукти, наблягайте повече на сиренето, а не на другите им производни. Можете да четете много по темата, да разглеждате различни научни изследвания, да ги сравнявате и анализирате, но винаги вярвайте най-много на личния си опит.



Милена ВАСИЛЕВА