Манастирът на архимандрит Касиан е под юрисдикцията на гръцките хризостомци
Неотдавна наша читателка повдигна интересен въпрос – след като в манастира на отец Касиан хората работят без пари или за жълти стотинки по нивите и зеленчуковите градини на манастира, а самият отец не се слави с щедра милостиня за социално слаби и немощни, къде и за какво пастри той парите от продажбата на ценената манастирска стока.

Тук се налага да осветлим малко нещата. Наскоро две от най-големите старокалендарни църкви в Гърция се обединиха. Това става 90 години след началото на старокалендарния разкол в Гръцката църква и последвалото раздробяване на старокалендарците на множество синоди. Става дума за двете най-големи разклонения на гръцките старостилци – т. нар. противостоящи и хризостомци („Църква на истинските православни християни”). Противостоящите са основани от разколническия митрополит на Оропос Киприян (Куцумба) и носят неговото име. През 1993 г. те създадоха и старостилния разкол в България в Княжевския манастир и ръкоположиха богослова Росен Сиромахов за епископ Фотий. Хризостомците (по името на основателя си Хризостом Флорински) сега се ръководят от Калиник (Сарандопулос). Активно рекламираният в българските медии

Копиловски манастир „Св. Благовещение” на архимандрит Касиан е под тяхна юрисдикция

И така - киприяновците са се влели в структурата на „истинските православни” под ръководството на архиепископ Калиник. Двата обединени старостилни синода ще отслужат първата си съвместна литургия в Неделя Кръстопоклонна в манастира „Св. Николай” в с. Пеания, западно от Атина.

Решението на гръцките старостилци означава, че и старостилците на Касиан и тези на Фотий сега трябва да са една църква, въпреки че те не крият враждебните си отношения. Преди няколко години Фотий осъди на църковен съд и изгони от своя старостилен разкол Касиан, който започна самостоятелна църковна кариера. Същевременно миналата есен се разбра за няколко монахини и послушнички от Княжевския разколнически старостилен манастир, избягали при Касиан.

В България има представители на още три старостилни гръцки синода.

Тук се крие и отговорът на въпроса – средствата от богатия Копиловски манастир изтичат в южна посока зад граница.


Минко НИКОЛОВ