Всички искат да продават, но никой не иска да купува
<em>&ldquo;Всички искат да продават, но никой не иска да купува&rdquo;, твърдят медийни експерти по повод оптимизирането на разходите при лидерите на българския тв пазар bTV и Нова тв, слуховете за евентуалната им продажба и намесването на нов играч на тв пазара. <br /> </em><br /> Никой обаче не може да каже колко струват в момента българските телевизии. Сривът на рекламния пазар свали драстично цената им. Но докато собствениците на Нова тв MTG могат да хвърлят шапки от радост, ако вземат и половината от вложенията си, то СМЕ биха могли да продадат българските си активи дори с печалба. <br /> <br /> &ldquo;Ако гледаме пазарния дял на bTV на българския рекламен пазар и размерите на този пазар, тогава цената на придобиването ми изглежда твърде висока&rdquo;, коментира финансовият анализатор в чешката &ldquo;Комернични Банка&rdquo; Йозеф Неми по повод сделката за bTV през 2010 г. Още по-нереална се видя на анализаторите цената от 620 млн. евро, която шведската медийна компания плати за Нова тв и 80 % от списание &ldquo;Ева&rdquo;. <br /> <br /> Йозеф Неми се оказа прав &ndash; рекламният пазар се сви като мушмула и дотук изглежда, че сякаш <br /> <br /> <strong>и американците, и шведите са хвърлили парите си на вятъра<br /> </strong><br /> Въпреки че bTV медия груп и &ldquo;Нова броудкастинг груп&rdquo; вече владеят почти 90 % от пазара. <br /> От тях 2/3 се падат на bTV и прилежащите им кабелни канали, докато при Нова тв рекламните приходи са сринали с 15 %. Равновесието в MTG поддържат &ldquo;Диемите&rdquo; и продажбата на интернет реклама. <br /> <br /> Изглежда синът на Ести Лаудер си е направил изключително добре сметката.<br /> През 2010 г. неговата компания CME купи 100% от bTV, bTV Comedy, bTV Cinema, 74 % от &ldquo;Радиокомпания Си Джей&rdquo; и 23 % от Balkan Media Group (дружеството, което издава списанията &quot;Жената днес&quot;, &quot;По-здрави&quot; и &quot;Наш дом&quot;) за скромните 295 млн. евро. Две години по-рано той вече си беше напазарувал Pro BG, спортния канал Ring и радио ProFM за 98 млн. евро. Така <br /> <br /> <strong>за общо 393 млн. евро Лаудер създаде bTV Медия груп, <br /> </strong><br /> която не слиза от водещата позиция на рекламния пазар въпреки срива в приходите си. <br /> Под шапката на &ldquo;Болкан нюз корпорейшън&rdquo; през 2008 г. bTV декларира 154 млн. лева приход от реклама, което означава, че телевизията е превърнала в нетна печалба 40 % от всичките си рекламни постъпления. Печалбата след данъци пък е била 62 млн. лева. През 2009 г. печалбата след данъци вече е наполовина - 32 млн. лв. при продажби от 124 млн., а телевизията е превърнала в чиста печалба 25 % от всичките си рекламни постъпления. Вече като собственост на СМЕ през 2010-а продажбите са на стойност 111 млн. лева, печалбата е 28 млн., но процентите отново са 25. <br /> <br /> Брутният рекламен пазар (без отстъпки и бонуси) през 2008 г. е бил 790 510 000 лв., през 2009 - 647 330 000, а през 2010 - 648 170 000.<br /> <br /> В същото време Нова тв, която е декларирала печалба от 16 164 000 млн. лева през 2008 г., следващата година вече е на загуба от 12 138 000. <br /> <br /> <strong>Нова и &ldquo;Диемите&rdquo; са на минус с 9 882 000 лв. и през 2010-а<br /> </strong><br /> Приходите от реклама на Нова тв за 2008-а са 87 357 000, през 2009 &ndash; 63 085 000, а на цялата &ldquo;Нова броудкастинг медия груп&rdquo; през 2010 г. &ndash; 87 050 000 лв. <br /> <br /> Според Неми българският тв пазар няма достатъчно пространство за растеж, тъй като делът на тв рекламата като процент от БВП е вече доста по-висок от този на другите пазари в Източна Европа. &ldquo;Струва ми се, че растежът на този пазар няма да е толкова висока през следващите години, както е в страни като Румъния например&rdquo;, казва Йозеф Неми.<br /> <br /> Нереално високите цени на придобиване и странните финансови отчети за последните три години показват, че и двете медийни групи правят шашми. <br /> <br /> В bTV например са решили да плащат точно определен данък печалба. За целта разходите се натаманяват според приходите. Тъй като СМЕ държат да са лидери на пазара и съответно да показват печалба, то разходите се спестяват от основното перо &ndash; възнагражденията на служителите. По документи те <br /> <br /> <strong>взимат големи заплати, но реално получават едва половината от сумата, <br /> </strong><br /> срещу която се разписват. Тъй като обаче телевизията плаща осигуровките върху големите възнаграждения, оплаквания до Инспекция по труда няма. <br /> <br /> В &ldquo;Нова&rdquo; пък хитро си водят счетоводството по международните стандарти, което им дава възможност да си играят с цифрите в отчетите. Така телевизията изглежда почти пред фалит, но собствениците са доволни, тъй като <br /> <strong><br /> не си плащат данъка върху печалбата в България<br /> </strong><br /> &ldquo;Ако някой иска да купува в този момент, ще чака кризата да принуди собствениците на телевизиите да свалят цената до санитарния минимум. Тогава някой може да си напазарува наведнъж няколко медии. Медийните собственици обаче не вадят оферти и не демонстрират желание да прехвърлят инвестициите си в чужди ръце. Те изчакват&rdquo;, твърдят медийни експерти. <br /> <br /> Според тях през лятото ще има ново съживяване на рекламния пазар, което ще предизвика нова вълна в промяната на собствеността. Точно тогава пък от Нова тв трябва да предадат финансовия си отчет за 2011-а година, който най-вероятно ще бъде съобразен с вече ясната тенденция. Тогава и MTG ще обявят офертата си, която може да варира от 1 евро и изплащане на дълговете до 400 млн. евро.<br /> <br /> За сметка на неясната оферта купувачът със сигурност ще бъде чужда компания, но с българско участие, тъй като кризата отказа основни компании от Италия и Франция. <br /> <br /> До април 2012-а и купувачи, и продавачи няма да предприемат действия, категорични са анализатори. &ldquo;Всички опитват почвата в момента. Все още никой не може да гарантира ръст на приходите от реклами, нито дори подобряване на финансовия климат в страната. Ако прогнозите за раздвижване на пазара обаче се окажат верни, ще бъдат предизвикани нови сериозни промени в медийната среда&rdquo;, <br /> обясняват експертите.<br /> <br /> <strong>Надежда НЕНОВА<br /> </strong>