Естрадните звезди преди 10 ноември взимаха по 1200 лева на концерт, а заплатата на висшист беше 150 лева
<em>Иван Бенчев е роден в София. Потомствен изпълнител, баща му дълги години е бил хорист в Операта. Бил е хореограф на 30 балета и 3 мюзикъла. Носител е на наградата &ldquo;Златна лира&rdquo; на Съюза на българските музикални и танцови дейци. Издал е 4 диска с руски романси и църковнославянски песнопения. В момента е кадър на ДМТ &ldquo;Стефан Македонски&rdquo;. </em><br /> <br /> <strong>Колегите ви от естрадата наскоро вдигнаха вой за ниските или липсващите си пенсии, което се дължало на липсата на документи, защото архивът изгорял. Къде може да са изчезнали тези бумаги?!</strong><br /> - Да, интересно е как в едно такова строго време като Тодор-Живковото, в което се държеше безумно строга отчетност и отчисления за пенсии, при много сериозен осигурителен институт и още по-строг комитет за държавен контрол, при партийна комисия и прокуратура, която се самосезира, изведнъж става въпрос не за една или две пенсии, а за n-броя пенсии?! <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>Защо обаче говорим само за пенсията на Лили Иванова, </strong></u></span><br /> <br /> а не говорим за стотиците хиляди пенсии на циркови артисти, на ресторантски музиканти, балетисти, танцьори, фокусници, на фолклорни певци и състави и прочее? Нали те бяха в същата дирекция? Нека да видим механизма, защото, когато ги слушаме, всички ще излязат невинни дечица, които нищо не знаят! <br /> <br /> Значи, правилото беше такова &ndash; тези хора получаваха 100-110 лв. заплата. И бяха длъжни да направят 60-70 концерта. Може би те ги правеха за Бог да прости? Нищо подобно. Всички те, от горе до долу, получаваха хонорари. Ако един танцьор няма категория, тоест ако е с временна, получава 8 лв. Ако има солистична категория, получава 20-25 лв. на участие. Това означава, че 30 дни от месеца, ако аз играя в заведението &ldquo;Хикс&rdquo;, получавам 750 лв. Но от тях се изваждат данък общ доход и задължителни пари за пенсии. Тоест някой ни превежда парите някъде. <br /> <br /> <strong>Къде? Имало ли е изобщо по времето на Тодор Живков пенсионен фонд, натрупващ се от хонорари?</strong><br /> - Във всеки случай сумите са отивали в пенсионен фонд. Защото всичките хонорарни листове, които аз съм подписвал, се изпращаха в тогавашните райсъвети. Защо не тръгнем оттам? От всеки хонорарен лист се удържаха сериозни суми, от порядъка на доста проценти. <br /> <br /> Ако някой не ги е превеждал, това е друго нещо. Ще ви дам пример. Един композитор, независимо дали е автор на симфония или на естрадна песен, взима хонорар от 300 лв. <br /> <br /> Част от тях задължително отиват за пенсия. Защото къде са били на щат композиторите? Аз щат &ldquo;композитор&rdquo; не съм чувал. Този човек по някакъв начин трябваше да се самоосигури. Как ставаше това? Точно чрез тези хонорарни листове. <br /> <br /> При участия в НДК например съм получавал на вечер по 40 лв., а балетът ми &ndash; 30. Пред мен на опашка за пари седят т.нар. естрадни звезди, <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>които взимаха по 1000-1200 лв. на човек <br /> </strong></u></span><br /> Говорим за 1988-1989 г. Тогава това бяха страшно много пари. <br /> <strong><br /> Но концерт на звезда е друго нещо. Много хора работят за теб. Къде са парите на озвучителите, на осветителите? ФСБ имаха 2 тира апаратура. Как се монтира тя? Една колона тежи 100 кг. А 30 тона &ndash; как се носят на ръце? Тези озвучители и осветители бяха и хамали. Къде са техните пенсии? <br /> </strong><br /> <span style="color: #800000"><u><strong>- &ldquo;LZ&rdquo; например имаха 6 рампи по 64 прожектора &ndash; </strong></u></span><br /> <br /> това са към 400 прожектора. Как се носи такова осветление? Плюс това, за да не се товарят токовите мощности на сградата, те имаха и специални трансформатори &ndash; лампи, които да трансформират тока на по-ниска мощност, защото иначе инсталацията ще гръмне. Самите трансформатори бяха един камион. <br /> <br /> Да вземем една Лили Иванова с оркестър. Ами тя има около нея поне 30-40 човека &ndash; осветлението е цял тир, озвучаването е цял тир, представете си и колко хора, висококвалифицирани специалисти, стоят зад пулта. Те са били в услуга, не на щат. Къде са техните пенсии? Кой ги е осигурявал? На тях не им е плащано на ръка, да се разберем. Нито един от нашите големи, средни или малки изпълнители няма средства да плаща на ръка. Това значи, че държавата е плащала за тях. Или, което е най-достоверното, те са били на щат в &ldquo;София концерт&rdquo;, където работеха хиляди хора. Аз също 2 години работех в този център. Получавах заплата и хонорари на концерт. При 5 концерта ще вземеш 200 лв. хонорар. Е, ако си звезда, ще вземеш 20 000 лв. Но и върху едната сума, и върху другата се удържаше данък. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>Това е огромна документация. Няма луд, който да изгори архив...</strong></u></span><br /> <br /> <strong>Но ние се въртим в кръг, без да можем да стигнем до схемата! </strong><br /> - Това е по-скоро работа не за журналистическо, а за прокурорско разследване. Къде е архивът на културно-артистичния център към Министерството на културата, който доскоро функционираше и се помещаваше в зала &ldquo;България&rdquo;?! <br /> <br /> За да се види били ли са превеждани пари или не. Човек се подписва на лист, на който пише, че парите се превеждат за пенсия, но представете си, че не са били. И в един момент от другата страна казват: &ldquo;Каква пенсия? Нищо не е дошло!&rdquo; <br /> <br /> <strong>В предварителния ни разговор казахте, че е изгорял и архивът на Импресарска дирекция. Там също е имало документи за натрупал се пенсионен фонд &ndash; вече в чужбина? </strong><br /> - Имам няколко години работа зад граница и преди известно време отидох да си търся трудовия стаж за пенсия. Целият архив за ГДР се държеше на четвъртия етаж в сградата на Оперетата. Импресарска дирекция се водеше звено от ДО &ldquo;Музика&rdquo; и, разбира се, имаше много подразделения. <br /> <br /> Висш служител на Импресарска дирекция &ndash; ще го спомена с инициали &ndash; Ж.И., заварва в коридора, където се съхраняваше архивът &ndash; в кантонерки, които не се заключваха, защото непрекъснато нещо се вадеше и прибираше, няколко жени, които най-безцеремонно ровят в папките. <br /> <br /> Пита ги: &ldquo;Извинете, госпожи, какво търсите тук?&rdquo; &ndash; &ldquo;Ами, вие имате архив&rdquo;. &ndash; &ldquo;Това причина ли е да ровите в него?&rdquo; - &ldquo;Ние сме от Министерството на труда и социалните грижи&rdquo;. Но не се легитимират. &ldquo;Добре, отговорил Ж.И., ето ви архивите&rdquo;. &ndash; &ldquo;А къде са за западните държави?&rdquo; &ndash; &ldquo;Е, вика, те вече са на съвсем друго място&rdquo;. Но не им казва къде, защото става въпрос за досиета. Представяте ли си, аз например съм Гяуров и съм пял за 3 млн. Внесъл съм в импресарска дирекция 200 000. И някой идва и казва: &ldquo;А, значи ти си получавал толкова и толкова милиона, значи имаш толкова и толкова, я дай сега...&rdquo; Това е секретна информация. Но онези продължават да напират и казват: <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>&ldquo;Всички архиви, които са над 6 месеца, трябва да се унищожат&rdquo; </strong></u></span><br /> <br /> &ldquo;Така ли? Защо?&rdquo; &ndash; &ldquo;Няма къде да се съхраняват, много място се губи.&rdquo; Тогава той вече ги притиснал, казал им: &ldquo;Я се легитимирайте!&rdquo;, след което те избягали по стълбите. И в крайна сметка архивът на импресарска дирекция изгоря. Както и архивът на ДО &ldquo;Музика&rdquo;. Голямо пламтене на архиви е паднало. <br /> <br /> Ще ви разкажа една потресна случка. През 1981 г. Операта гостува в Амстердам. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>И между краката на главния счетоводител някой открадва куфарче със 100 000 долара</strong></u></span><br /> <br /> <strong>Как в чантата на един държавен служител е имало такава голяма сума?</strong><br /> Никой тогава не е давал обяснение на командированите колко пари са плащани за тях. Дават им по 10 долара и това е. Е, ако си примерно Гюзелев, ще ти дадат 20 долара. Затова много от величията не искаха да пеят с Операта &ndash; това подбиваше техния имидж. <br /> <br /> Не може днес да пееш за 10 000 долара, а утре &ndash; за 100 000. Имаш ниво и не слизаш от него. Това е закон на Запад.<br /> <br /> Никой от тези изпълнители не смееше да пита за пари, защото утре може и да не пътува. И това е най-малкото. Ако много питаш, може да отидеш на място, където на теб ще ти зададат въпроса: &rdquo;Защо питаш? Как така питаш?&rdquo;, и ще се озовеш на едно от тихите кътчета, където слънцето не ти досажда твърде много. <br /> <br /> <strong>Кой е плащал на нашите изпълнители? Българската държава ли? </strong><br /> - През Импресарска дирекция! Тогава нашите изпълнители и музиканти нямаха правата да подписват персонални договори на Запад. Даже самият Николай Гяуров, чийто брат Кочо Гяуров беше в ЦК, 99 на сто от договорите му минаваха през Импресарска дирекция. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>Или ако има някакъв договор, той го сключва под масата.</strong></u></span><br /> <br /> Плаща на държавата, където пее, някакви осигуровки, но тук не го обявява, защото ще му отрежат главата, че парите не идват в България. <br /> <br /> Има и нещо друго. Аз прерових може би хиляди страници и не открих нищо за никакви турнета на нашата Опера. Отсъстваха записите с Борис Христов в Париж през 1962 и 1966 г. с най-голямата фирма &ldquo;Еми рекърдс&rdquo;. Все едно са ходили в Мало Бучино и са пели на селския площад. Няма ги документите, че през 1970 г. е имало световна премиера на &ldquo;Борис Годунов&rdquo; с Борис Христов, Софийския оперен хор и наши солисти във филхармонията на Сан Карло. Нямаше го честването на 1300-годишнината на България в Болшой театър под патронажа на Людмила Живкова начело с Гяуров, Софийския оперен хор и прочее. <br /> <br /> Един солист от ранга на Гяуров и Гена Димитрова взимаше 200 лв. заплата. Накрая ги уволниха, защото, видите ли, не пеели в България, тежели на бюджета и ги изгониха. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><strong>Разбрах, че архива на Операта за турнетата го няма. </strong></u></span><br /> <br /> А всяко учреждение след определен период от време е длъжно да предаде архива си в Държавния архив. <br /> <br /> Преди година, година и половина отивам служебно в Операта, за да разговарям с един от зам.-директорите. Докато го чакам, се отбивам в тоалетната. И изведнъж виждам един куп папки. Отварям и гледам - заповеди на Светозар Донев, който доскоро ми беше директор, в които го питат примерно: &rdquo;Мога ли да отида да пея в Югославия?&rdquo;. И един получава отговор: &ldquo;Може&rdquo;, докато на друг му се казва: &ldquo;Не може&rdquo;, защото първо трябвало да си осигури заместник. Или пък режисьорът &ldquo;Игрек&rdquo; от Западна Германия ще постави това и това. Става въпрос за пари. Някой ги дава. Купища заповеди, които се търкалят до тоалетните, защото Операта се ремонтира непрекъснато вече години наред. Питах един от майсторите: &ldquo;Какви са тези хартии тук?&rdquo; &ndash; &ldquo;А, вика, дадоха ни да ги използваме при строителството...&rdquo; <br /> <br /> Което ме учуди. И ми подсказа, че нещо не е така, както трябва.<br /> <br /> <em><strong>Даниела КРЪСТЕВА </strong></em>