Лимфом е злокачествено туморно заболяване, което засяга лимфната система.
<i>Тази система представлява мрежа от кръвоносни съдове и лимфни възли, чрез които лимфата циркулира в целия организъм и се почиства. Чрез нея се движат и белите кръвни клетки - лимфоцитите. Основната цел на лимфната система е защитата на организма срещу инфекции.</i><br /> <br /> Както всички злокачествени новообразувания, лимфомът се появява, когато клетките на тялото започнат да се делят неконтролирано, причинявайки появата на тумори. Повечето лимфоми се състоят от бели кръвни клетки, така наречените В и Т-лимфоцити. Понякога клетки на лимфома се откриват в кръвта, но обикновено те са склонни да образуват солидни тумори в лимфната система или вътрешните органи. Тези тумори често могат да се почувстват като безболезнени увеличени лимфни възли или жлези почти навсякъде в тялото.<br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><b>А ето и още подробности от д-р Марияна Димова, онколог.</b></u></span><br /> <b><br /> - Д-р Димова, какво представлява лимфната система?</b><br /> - Лимфната система се състои от лимфни възли, далак и лимфни съдове, които се разпространяват в целия организъм, подобно на кръвоносните съдове. Те осигуряват филтрирането на примесите, бактериите и вирусите от тъканите на тялото. Увеличените жлези, това са всъщност увеличените лимфни възли, които действат като аварийни центрове, активирайки имунната система за борба с вирусите, бактериите и другите чужди вещества.<br /> <br /> <b>- А какво представлява лимфома на Ходжкин?</b><br /> - Лимфомът на Ходжкин е известен още като болест на Ходжкин. Туморните клетки при този вид лимфом имат редица особености, които ги отличават от другите видове. Разликата е, че болестта на Ходжкин обикновено се разпространява по предвидим начин от един лимфен възел към друг. Необходимо е също така да се каже, че <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><b>болестта на Ходжкин реагира по-различно на лечението в сравнение с другите лимфоми</b></u></span><br /> <br /> <b>- С какво се характеризират другите видове?</b><br /> - Останалите включват много различни видове онкологични заболявания на лимфната система. <br /> <br /> <br /> Лимфомите са обособени в различни видове в зависимост от типа на клетките, които съдържат, и в кой орган се намират. Повечето от тях възникват в лимфните възли или лимфните органи. <br /> <br /> Лимфната тъкан и клетките са разположени в целия организъм, така че лимфомът може да се развие в черния дроб, стомаха, нервната система или на друго място.<br /> <br /> <b>- Какви са симптомите на лимфома?</b><br /> - Първият признак е често безболезнено подуване и увеличаване на лимфните възли в областта на шията, корема, под мишниците или в ингвиналните области. Лимфомите често сe откриват по време на посещение при лекар за редовни медицински прегледи. <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><b>Другите симптоми могат да включват:</b></u></span><br /> <br /> <i><b>- червени петна по кожата;<br /> - гадене, повръщане, коремни болки, кашлица или задух; <br /> - някои хора, страдащи от лимфом, имат специфични симптоми, наречени В-симптоми, които включват: нощно изпотяване;<br /> - внезапна загуба на тегло, обикновено повече от 10% от общото телесно тегло;<br /> - повишена температура, която може да се появява и изчезва, особено през нощта;<br /> - сърбеж, обикновено без обрив;<br /> - необичайно тежка умора.</b></i><br /> <br /> Ако пациентът има такива симптоми, това не означава непременно, че той страда от лимфом, но ако те не преминават дълго време, повече от две-три седмици, трябва да се консултира с лекар.<br /> <br /> <b>- Какви медицински изследвания се правят, за да се уточни и постави диагнозата?</b><br /> - Ако пациентът е забелязал бучки, увеличени лимфни възли или други симптоми на лимфом, лекарят трябва да проведе пълен медицински преглед. Той включва проверка на лимфните възли на шията, подмишниците и слабините. Също така трябва да се провери и да се види дали има увеличение на черния дроб и далака. А пациентът трябва да информира лекаря за всички прекарани инфекциозни заболявания и за общото състояние на здравето си. Кръвният тест може да открие инфекция и някои други заболявания. Кръвта се изследва също за наличие в нея на ракови клетки или на ензими, свързани с рака. Също така е необходимо да се проверят и други параметри, например анемия. Тези тестове могат да дадат информация за степента на разпространение на тумора в тялото. Лекарят вероятно ще препоръча и други изследвания, снимки на вътрешните органи, например:<br /> <br /> <i><b>- рентген;<br /> - компютърна томография;<br /> - магнитен резонанс;<br /> - лимфангиография - изследване на лимфната система с помощта на специален контраст, който позволява да се видят лимфните и кръвоносни- те съдове на рентгеновите снимки.</b></i><br /> <br /> А биопсията може да определи дали даден възел или увеличена лимфна жлеза са лимфоми. За да се направи биопсия, трябва оперативно да се вземе малка проба от тъканта на засегнатата зона, след което патологът я изследва под микроскоп. Лимфомните клетки имат определен вид под микроскопа и в повечето случаи патологът може по техния външен вид да постави точна диагноза. Важно е да знаете, че такива <br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><b>инфекции като грип, мононуклеоза или болки в гърлото, причинени от стрептокок, също могат да Доведат до подуване на лимфните възли, </b></u></span><br /> <br /> така че тези симптоми не трябва автоматично да се разглеждат като тумор. Ако увеличението на лимфните възли не изчезва в рамките на две седмици, можете да се консултирате с вашия лекар.<br /> <br /> <b>- По какъв начин се провежда лечението?</b><br /> - За лечението на лимфом се прилагат следните методи:<br /> <br /> Химиотерапия (лекарства) и лъчетерапия, трансплантация на костен мозък и биологична терапия.<br /> <br /> Химиотерапията е метод на лечение с лекарства, които убиват раковите клетки. При използване на химиотерапия за лечение на неходжкинов лимфом обикновено се използва комбинация от няколко лекарства. <br /> <br /> Радиационната терапия (лъчелечение) използва високоенергийни лъчи, които убиват раковите клетки и намаляват туморите. Химиотерапията и лъчетерапията са най-честите методи за лечение на неходжкинов лимфом. <br /> <br /> Съществува риск лимфомът да се е разпространил извън първоначалния тумор, затова <br /> <span style="color: #800000"><u><b><br /> само хирургична намеса обикновено не е достатъчна</b></u></span><br /> <br /> <b>- А кога се налага присаждането на костен мозък и биологична терапия?</b><br /> - При една от формите на химиотерапията се използват много високи дози токсични вещества за унищожаване на всички потенциални туморни клетки. Тъй като тези лекарства убиват не само раковите клетки, но също и значителна част от клетките на костния мозък, след такова лечение пациентите се подлагат и на трансплантация на костен мозък. Тази операция е необходима, за да се възстанови способността за производството на нови червени (еритроцити) и бели (левкоцити) кръвни клетки. За трансплантация може да се използва и костния мозък на самия пациент. Той се извлича преди химиотерапията и се връща на пациента след лечението. Може да се използва и костен мозък от донор. Биологичната терапия се основава на използването на химични вещества, произвеждани от клетките на пациента, за да се задействат в организма защитните механизми срещу рака. Много видове биологични терапии са все още експериментални, но многобройни изследвания, водещи до усъвършенстването им, дават надежда, че скоро те ще могат да лекуват повечето форми на рака в комбинация с химиотерапия и лъчетерапия. <br /> <br /> <b>- А как самият пациент може да допринесе за по-успешното протичане на лечението?</b><br /> <br /> <span style="color: #800000"><u><b>- Днес много лимфоми имат добър шанс за излекуване, <br /> </b></u></span><br /> така че пациентите с диагноза лимфом трябва незабавно да се обърнат към онколог. Технологиите за лечение на рака непрекъснато се подобряват и онкологът ще подбере най-ефикасната за пациента схема на лечение. <br /> <br /> <b>- С какво пациентът може да подпомогне лечението? </b><br /> - Като информира подробно лекуващия си лекар за историята на заболяването си. Като уведомява лекаря своевременно за всички нежелани реакции и проблеми, които възникват по време на лечението. Като се храни правилно. Като се грижи за себе си, включително и като приема болкоуспокояващи, когато е необходимо.<br /> <br /> <b>- Каква е прогнозата за пациентите, болни от лимфом?</b><br /> - Лекуващият лекар ще се постарае да подбере най-подходящото лечение за постигане на ремисия или за излекуване на тумора и премахване на всички симптоми. Прогнозата при лимфом и други ракови заболявания се измерва с показателите на оцеляване, т.е. колко от пациентите са преживели две, пет, десет години и т.н. преди и след лечението. Много е трудно да се предскаже резултатът от лечението за всеки отделен случай, тъй като съществуват много различни видове лимфом, а прогнозата е индивидуална за всеки пациент.<br /> <br /> <i><b>Едно интервю на Милена ВАСИЛЕВА</b></i>