Все още е зи­ма. Де­ца­та оби­ча­т да се пър­залят по сне­га и ле­да и чес­то па­дат. Пон­яко­га оба­че се случ­ва и по-теж­ка трав­ма. Ка­то сът­ре­се­ние на мо­зъ­ка нап­ри­мер.
То­ва ес­тес­тве­но мо­же да стане не са­мо през зи­ма­та и не са­мо на де­ца­та. По­лу­чих­ме някол­ко пис­ма от на­ши чи­та­те­ли на та­зи те­ма и ре­ших­ме да я об­съ­дим заед­но с на­ши­те кон­сул­тан­ти.

Ако де­те­то се чув­с­т­ва зле след уд­ря­не на гла­ва­та, ако му е ло­шо или със­то­я­ни­е­то му се вло­ша­ва пред очи­те ви, вед­на­га ви­кай­те “Бър­за по­мощ”. Ако сте бли­зо до бол­ни­ца­та, бър­зай­те да го за­ка­ра­те са­ми, но мно­го вни­ма­тел­но.

Из­к­лю­чи­тел­но пог­реш­но е да не пред­п­ри­е­ме­те ни­що, ка­то си мис­ли­те, че де­те­то ще по­ле­жи, ще дой­де на се­бе си и всич­ко ще се оп­ра­ви. Вяр­но, ос­нов­но­то ле­че­ние при сът­ре­се­ние на мо­зъ­ка на­ис­ти­на е сън и по­кой, но вие не мо­же­те да бъ­де­те си­гур­ни, че то­ва е сът­ре­се­ние. За­що­то има и по-се­ри­оз­на трав­ма, засягаща глав­ния мо­зък - то­ва е удар в мо­зъ­ка и изис­к­ва спеш­но ме­ди­ка­мен­тоз­но ле­че­ние в бол­нич­на об­с­та­нов­ка. Са­мо ле­кар мо­же да раз­ли­чи две­те със­то­я­ния - сът­ре­се­ние на мо­зъ­ка и удар в мо­зъ­ка.

На пос­т­ра­да­ло­то де­те или възрастен ще бъ­де нап­ра­ве­на рен­т­ге­но­ва сним­ка, ще бъ­де прег­ле­дан, за­що­то мо­же да има счу­пен че­реп, мо­же да има кръ­во­из­лив. То­га­ва се тър­си по­мощ­та и на нев­ро­лог и пак бол­нич­но ле­че­ние.

ПРИ ПО-ЛЕ­КО СЪТ­РЕ­СЕ­НИЕ МО­ЖЕ­ТЕ ДА СЕ ЛЕ­КУ­ВА­ТЕ У ДО­МА, НО НАЙ-МАЛ­КО ЕД­НА СЕД­МИ­ЦА

При по-сла­бо сът­ре­се­ние ле­ка­рят пред­пис­ва ре­жим на лег­ло и про­дъл­жи­те­лен сън. То­ва ле­че­ние мо­же ус­пеш­но да се про­ве­де и у до­ма, ос­нов­но­то е да не се на­ру­ша­ва ре­жи­мът.

Ако на пострадалия ве­че не му се вие свят и не го бо­ли гла­ва, мо­же да че­те по мал­ко, без да се пре­у­мо­ря­ва. Най-доб­ре е оба­че да му че­тат ро­ди­те­ли­те. Мо­же да слу­ша и му­зи­ка, но в ни­ка­къв слу­чай през слу­шал­ки.

В та­къв мо­мент на болния са му най-не­об­хо­ди­ми пло­до­ве и зе­лен­чу­ци, ви­та­ми­ни­зи­ра­ни на­пит­ки и чист въз­дух. В ни­ка­къв слу­чай оба­че не тряб­ва да се раз­хож­да. Чист въз­дух зна­чи по-чес­то да про­вет­ря­ва­те ста­я­та.

Вред­но е оба­че да гле­да те­ле­ви­зия и ви­део, да иг­рае на ком­пю­тър или вся­как­ви по­доб­ни иг­ри. Дреб­ни­те кад­ри мно­го драз­нят мо­зъ­ка.

До­ри и да е ле­ка трав­ма­та, пострадалият тряб­ва да си ос­та­не у до­ма от 7 до 10 дни. Ако де­те­то оти­де на учи­ли­ще, ня­ма га­ран­ция, че ня­ма пак да се уда­ри. А то­ва не тряб­ва да се случ­ва точ­но в та­къв мо­мент. За ме­сец-два де­те­то не тряб­ва да вли­за и в ча­со­ве­те по физ­кул­ту­ра и вся­как­ви дру­ги спор­т­ни за­ни­ма­ния.

По-теж­ка­та трав­ма изис­к­ва по-дъл­го спаз­ва­не на ре­жи­ма.

В ПОВЕЧЕТО СЛУЧАИ НЯМА ПОСЛЕДСТВИЯ, НО ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ ЕЛЕКТРОЕНЦЕФАЛОГРАМА


В по­ве­че­то слу­чаи при сът­ре­се­ние на мо­зъ­ка не се сти­га до ус­лож­не­ния. Но по­ня­ко­га се случ­ва да се по­ви­ши вът­ре­че­реп­но­то на­ля­га­не при де­те­то, а вие ве­че сте заб­ра­ви­ли за трав­ма­та. Де­те­то се оп­лак­ва от гла­во­бо­лие, по­ня­ко­га се вло­ша­ва зре­ни­е­то или то стра­да от по­ви­ше­на умо­ра. Раз­д­раз­ни­тел­но е и му ста­ва труд­но да из­дър­жа учи­лищ­но­то на­то­вар­ва­не.

За­то­ва, ко­га­то пре­ми­не ос­т­ри­ят пе­ри­од от сът­ре­се­ни­е­то на мо­зъ­ка, ле­ка­ри­те пре­по­ръч­ват да се нап­ра­ви елек­т­ро­ен­це­фа­лог­ра­ма. Но до­ри и да се убе­ди­те, че всич­ко е на­ред и де­те­то ви ня­ма проб­ле­ми, вие не тряб­ва да заб­ра­вя­те за та­зи трав­ма. Ни­кой не мо­же да да­де стоп­ро­цен­то­ва га­ран­ция как­во мо­же да се слу­чи в бъ­де­ще.

И не на пос­лед­но мяс­то - на­пом­няй­те на де­те­то си, че тряб­ва ви­на­ги да па­зи гла­ва­та си.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ МОЗЪЧНО СЪТРЕСЕНИЕ

- Де­те­то поб­лед­ня­ва, из­по­тя­ва се и чув­с­т­ва сла­бост.
- Труд­но кон­цен­т­ри­ра пог­ле­да си.
- Оп­лак­ва се от гла­во­бо­лие и при­ло­ша­ва­не.
- Не ис­ка да яде, а при опит да го на­ка­ра­те за­поч­ва да пов­ръ­ща.
- Гле­да­не­то на те­ле­ви­зия съ­що мо­же да пре­диз­ви­ка пов­ръ­ща­не.
- Де­те­то е по­тис­на­то, от­го­ва­ря не­у­мес­т­но, по ня­кол­ко пъ­ти пов­та­ря ед­на и съ­ща фра­за.
- В ред­ки слу­чаи съ­до­ви­те на­ру­ше­ния, въз­ник­на­ли при сът­ре­се­ние, се про­я­вя­ват с ле­ко по­ви­ша­ва­не на тем­пе­ра­ту­ра­та.
- Труд­но се ори­ен­ти­ра в прос­т­ран­с­т­во­то на соб­с­т­ве­ния си дом. Труд­но се ори­ен­ти­ра и във вре­ме­то.
- Крат­кот­рай­на­та за­гу­ба на съз­на­ние съ­що е сим­п­том на сът­ре­се­ни­е­то, но де­те­то не­ви­на­ги пом­ни да­ли е за­гу­би­ло съз­на­ние или не. Ако не пом­ни как­во се е слу­чи­ло не­пос­ред­с­т­ве­но пре­ди трав­ма­та и вед­на­га след нея, зна­чи е има­ло за­гу­ба на съз­на­ние за крат­ко.
- Са­мо три-че­ти­ри от по­со­че­ни­те приз­на­ци са дос­та­тъч­ни, за да ста­ва въп­рос за мо­зъч­на трав­ма.