Говоренето около новия изтребител издаде една група хора, които като започнаха да лобират уронват собствения си авторитет на политици, когато говорят глупости. Това каза в "Денят на живо" бившият заместник-министър на отбраната Симеон Николов.
"Мисля, че случващото е резултат на недостатъчна политическа култура, на недостатъчна култура по сигурността, и няма нищо общо с липсата на пари, защото всяка година от България изтичат 8 милиарда, подчерта Симеон Николов.

"Затова всеки път, когато един политик излезе с аргумента, че нямаме пари за едно нещо, защото трябва да дадем на пенсионерите и на учителите, това е недопустимо противопоставяне на прослойки от народа една срещу друга.
И няма нищо общо с истината - пари има, трябва да се насочат усилията към спиране на изтичането на тези 8 милиарда, добави дипломатът.
"Това, което става, потвърждава първоначалната ми прогноза, че това целеше отлагане на проекта и пренасочване на заделените пари - около 326 милиона, за други цели тази година.
И второ - показа отново подценяване на необходимостта от модернизация на ВВС, защото авиацията ще рухне само с МИГ-29". 
Той припомни цените на новите самолети.

Искам ясно да кажа: 160 милиона струва един нов Ф-35, но трябва да чакаме до 2030 г. за тях, за да се вредим, защото другите поръчват много повече.
Втората цена е 98 милиона за "Юрофайтър", следващата е на нов Ф-16 - от 60 до 80 милиона.
И "Грипен" от 47 до 70 милиона в зависимост от въоръжение и т. н."

Симеон Николов изрично подчерта изискването новият самолет да бъде многоцелеви,тоест да може да извършва 5-6 различни операции.
Той припомни, че България е поела този ангажимент още през 2004 г. на срещата на страните от НАТО в Истанбул.
По повод лобирането на американския посланик в София в полза на старите Ф-16, Симеон Николов каза: "Американският посланик си гони продажбата на старите техни самолети. 

Което нашите посланици не правят в чужбина. 
Но  в очите на експертите американксият посланик изпада в смешно положение, защото именно американските летци на учение наскоро с "Грипен" заявиха, че са приятно учудени от способностите му.
Те толкова го хвалеха, а по същото време американският посланик в София твърди, че не бил съвместим. Как да е несъвместим, след като моторът му е американски?!

За да съм справедлив, че кажа, че самолетите Ф-16 имат оперативните способности, които ни трябват.
Но тук ме безпокои нещо друго - че след 15 г. българският данъкоплатец ще трябва да се бръкне за още 6 милиарда лева, тоест още толкова, защото старият самолет Ф-16 има само 3000 летателни часа живот."
"Освен това когато мислим за такава покупка, трябва да мислим и за сигурността на летците. На Ф-16 летецът сам трябва да вземе механическо решение дали да порази цел, докато в новите самолети всичко отива в компютъра, той решава, зарежда се ракета и се изстрелва и противникът се унищожава.
Има и друго - като морска страна аз бих искал българският самолет да има противокорабна ракета, каквато Ф-16 не е имал и няма да има.
Да не говоря за водене на бой в група, когато всички могат да изключат радара си и ставате невидими за противника. При "Грипен" това го има, както има и противокорабна ракета", посочи той.

Освен оперативните показатели на съответния изтребител, много важен е т. нар. "офсет" - инвестицията, която държавата-продавач ще направи в страната на купувача.
"С офсета на "Грипен" в Унгария бе построен завод за електроуреди, който дава 5% от брутния вътрешен продукт на страната", каза Симеон Николов.