До 30 заведения на седмица в София искат категоризация на обектите си, съобщи пред „Монитор” председателят на Софийски туристически район Витан Иванов. По думите му в най-силните седмици бройката им ударила дори 40. Най-често става дума за кафе-сладкарници и бистра, които са с повече от 12 места за клиенти.
Все повече собственици избират да разработват места по периферията на града и в кварталите в близост до ключови места като учебни заведения, големи супермаркети, пазари и натоварени транспортни линии.

По думите на Иванов само за няколко дни или седмици могат да просъществуват обекти, които се маскират като частни клубове, където на гостите се поднасят напитки и хапки, но уж за поръчките не се плаща. Освен специализираните проверки от съответните органи от бранша също следят за подобни нарушения, защото в условията на изострена криза
нелоялните трикове са проблем за всички редовни собственици. Няколко хиляди са в момента заведенията само в столицата, а за цялата страна са над милион.

Най-тежко кризата се отразява на хората в провинциалните градчета. Именно там остро се усеща отливът и на малкото досегашни клиенти в резултат на забраната за пушене. Ресторантите от по-висока категория също отчитат намаление, но това е отражение и на свития обем туристически посещения, както и спад в платежоспособността на местното население.

Въпреки това от Софийски туристически район отчитат ръст с 12 на сто на нощувките в столицата. За ръста е допринесъл увеличаващият се брой на туристите, които посещават новооткритите ни археологически обекти. Витан Иванов изтъкна, че никъде другаде в Европа не може да се види музей на живо, вграден в метрото. Така и столичният метрополитен се е превърнал в атракция.

Водещи по посещение на интересните обекти в столицата са гости от Швейцария, Германия, Франция, идват вече и от Испания, отбеляза шефът на туристическия регион. Важна особеност за културните туристи е, че те отсядат предимно в четири- и петзвездни хотели. Средната продължителност на престоя на посетителите на столицата е 2,6 нощи. След това тези туристи потеглят на обиколни турове, като минават през Пловдив, Казанлък, Търново, Мелник, Сандански, Перперикон.

Общата заетост на хотелите в София е 17%, като през лятото гости почти няма, а активното посещение започва от септември, особено силно е през зимата и приключва в началото на юни. След като от 1 януари 2012 г. туристическият данък в столицата бе свален от 3 лв. на 1,20 лв. за петзвездните хотели и спадна до 40 стотинки за нискокатегорийните обекти, събираемостта на налога вече отразява и реалната заетост в града, обясни Витан Иванов. Освен това със съдебно решение падна и наложеният минимален праг за средногодишна заетост от 30%.

През зимния сезон ръст около 10 на сто е очакван и на Боровец, като българите ще са около 20-30% от гостите. В курорта са открити и нови висококатегорийни хотели с модерни СПА центрове.

С около 10 на сто се увеличава и търсенето на селски туризъм, като 70% от гостите са българи, но за автентични преживявания в автентични български села идват още от Македония, Гърция, Сърбия. Търсят се чисто български неща – от храната до напитките и бита.