Километражите на част от докарваните у нас употребявани леки коли са превъртани по 2 пъти. Това коментира Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти (СБА), пред "Монитор".
По думите му веднъж това се прави, преди возилата да влязат в България, а след това и в автокъщите. Според него можем да разберем, че са ни преметнали, ако колата изгаря много масло или мощността е по-слаба.

По думите на Панчев това са признаци за по-голямо износване на двигателя и повече от обявените километри на колата. Освен това много често подобни автомобили се продават и без сервизни книжки, поясни още той.

Повечето такива случаи са с возила, докарани от Италия, Германия и Холандия, смята Панчев. Според него най-добре се вижда дали има промяна в пробега при колите с дигитален километраж.

Уредът се проверява със софтуер в оторизирани сервизи. Подобен тип диагностика отнема около час, а в работилниците искат различни суми като най-често цената възлиза между 60 и 80 лв.

Данни на Европейския потребителски център (ЕПЦ) във Франция пък сочат, че в Германия 1 от всеки 3 коли е на лъжливи километри, което пък води до щети за около 6 млрд. евро на година. Доста немски возила се вкарват в България, а според експертите промяна на цифрите на таблото увеличава крайната цена на автомобила с 3 хил. евро.

За справяне с проблема се предлага да се въведе общ сертификат за целия ЕС, който да гарантира, че автомобилите втора употреба не са с превъртян километраж. Документът ще се издава в момента на покупка на автомобила.

"Превъртането на километража създава рискове за потребителите и ги ощетява", каза Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ за България. Без познаване на реалното състояние на превозното средство шофьорът е по-малко внимателен към износването на спирачките, гумите, което пък води до по-голям риск от повреда или инцидент.

Манипулирането на километражите е забранено в 26 европейски страни, но само 10 от тях са въвели проверки преди закупуването на колата.

Миналата година Съюзът на българските автомобилисти (СБА) внесе предложение в парламента за въвеждане на 6000 лева глоба и от 1 до 3 години затвор за този, който си позволява да превърта данните на автомобилите.

Сред исканията на специалистите са да бъде въведена и сервизна книжка за всеки автомобил, в която да се записва и какви са километрите му.

От СБА дори искат въвеждане на закон за автомобилните сервизи, закон за пътната помощ, както и нов Закон за движението по пътищата.

В най-скоро време, след като новият парламент започне да работи нормално, предложенията ще бъдат отправени към транспортната комисия, планират от СБА.