Невероятни летци! Всеки от тях идва със съкратен заход за кацане. Това е изключително трудно. Някои го нарекоха екшън. Той се разигра в небето над летище Долна Митрополия. Героите бяха българи. Сред тях са първокласните пилоти майор Петко Димитров с нальот над 1000 часа и майор Пламен Иванов, награден от президента с орден „За военни заслуги“, трета степен, за проявен изключителен професионализъм по време на авиационен инцидент, пише "Труд".

Поводът за шоуто е 75 години от началото на летателната подготовка на легендарното летище Долна Митрополия. На празничната церемония се срещнаха млади пилоти и стари асове. Началото бе поставено със слово на командира на Учебна авиационна база „Георги Бенковски” полковник Петър Банков. Същият, който като майор успя да преодолее екстремална ситуация във въздуха с МиГ-21 и да стартира отново спрелия двигател на височина 15 хил. метра. Днес той учи бъдещите пилоти. И те показаха майсторство, независимо дали имат 200 или 1200 часа във въздуха. Демонстрираха по безспорен начин завидни техники на пилотиране със самолетите Л-39 и Пилатус РС-9М.

Малко преди това подполковник Ангел Николов, заедно с капитан Асен Райков, получи от командира на ВВС генерал-майор Цанко Стойков нагръдния знак „Летец-пилот 1-ви клас“. Какво означава това? „Като ниво на подготовка това е постигане на пълните способности, които учебната авиация дава – способност за работа денем и нощем в прости и сложни метеорологични условия.“

Признанието за тези, които служат на летището, дойде от президента и върховен главнокомандващ Въоръжените сили ген. Румен Радев. Държавният глава удостои Учебната авиационна група с почетния знак на президента. Славната история на летището показва, че сме силни, когато има приемственост, посочи генерал-майор Цанко Стойков. Изразявам, подчерта той, искрената си надежда, че ще се увенчаят с успех нашите усилия за възраждане на Висшето военновъздушно училище. Това, отбеляза генералът, ще бъде адекватен отговор на очертаващата се необходимост от единна образователна институция. То, продължи командирът на ВВС, ще се превърне в този интегриращ център, който ще дава необходимото авиационно образование от курсанта и войника до сержанта, офицера и студента. (От 15 години курсантите се обучават във факултет „Авиационен“ към НВУ „Васил Левски“.)

Ще се върне ли старото училище с нова физиономия и мисия? Като генерали и командири на ВВС за тази перспектива работиха днешният президент Румен Радев и Константин Попов, който от няколко дни е депутат в 44-тото народно събрание. По наша информация е даден ход на проекта. За резултата предстои да разберем.

Засега важното е, че знак на гърдите си за класна специалност „Летец-пилот 3-ти клас” сложиха един старши лейтенант и седем лейтенанти. Това бяха Валентин Леков, Тодор Христов, Тодор Тодоров, Денислав Танков, Георги Йорданов, Методи Иванов, Симеон Георгиев и Валентин Митев. Техните знаци бяха връчени от пилоти ветерани на ВВС. На практика това е връщане към старата практика, която беше във висшето военно училище, казва подполковник Николов. Тоест в годината на завършване или като лейтенанти да придобиват тази класна специалност. Те са продукт от интензивната летателна подготовка, чийто замисъл и реализация започна по времето, когато командир на ВВС бе ген. Румен Радев. Това е, прогнозира заместник-командирът, гръбнакът на групата, която ще се приучва на новия боен самолет, чийто инвестиционен проект бе утвърден от миналото Народно събрание.

През годините от летище Долна Митрополия тръгнаха офицери, които по-късно изкачиха различни върхове не само във военната йерархия. Тук се научиха да пилотират двамата наши космонавти генералите Георги Иванов и Александър Александров. В кабинетите и по пистата направиха първите крачки във военната професия бъдещите началници на Генералния щаб и на отбраната генералите Михо Михов, Симеон Симеонов, Никола Колев и Константин Попов, които след уволнението си влязоха в политиката. Както и министрите на отбраната Тодор Тагарев и Велизар Шаламанов. Точно преди 30 години днешният президент и върховен главнокомандващ Въоръжените сили генерал-майор от запаса Румен Радев завърши Висшето военновъздушно училище.

Историята показва, че през 1948 г., когато Народното военновъздушно училище се премества от летище Враждебна в Долна Митрополия, са приети за обучение 250 курсанти летци, които обаче се оказват недостатъчни. На следващата година броят на приетите, включително и обучените в аероклубовете, стига 400. Две години по-късно завършват два випуска девойки. За тазгодишния прием са заявени по пет места за специализации „Летец-пилот” и „Летателни апарати и авиационни двигатели”. Коментарът е излишен.

И още интересни факти, но от миналото. През зимата на 1963 г. пристигат от Алжир група курсанти, които се обучават на Як-11 и МиГ-17. През 1984 г. завършват обучението си кадри за ВВС на Алжир, Виетнам, Мозамбик, Никарагуа, Йемен и Сирия. Днес чуждестранни курсанти няма. Няма и самостоятелно Военновъздушно училище. След драстичното съкращаване на обучаемите в училището се разкрива нова структура за подготовка на авиационни специалисти, наречена Военновъздушна учебна база „Георги Бенковски”. От 2012 г. тя е Учебна авиационна група в състава на авиобаза „Граф Игнатиево”. По план от 1 юли трябва да стане самостоятелна.

Съчетаването на минало, настояще и бъдеще в името на чисто и неприкосновено българско небе са сред основните ни предизвикателства и приоритети, е категоричен командирът полковник Петър Банков. Както се видя на летището, този метод работи добре. Пилотите са със самочувствие на знаещи и можещи!