В сайта на МВР, както и всичките му поделения, може да намерите информация за таксите, събирани при издаване на шофьорска книжка. Но всъщност, когато получите заветното заявление за попълване, ще ви обяснят, че преди да се върнете отново с попълнено заявление трябва да отидете на касата, обособена някъде из сградата, да платите таксата и да си вземете документа за платена такса. Касата обаче не е каса на учреждението, а на обслужващата банка – СИбанк. Това пише читателката на БЛИЦ Лора Димитрова за премеждията си в КАТ-Дървеница.
<em>Ето какво пише още Димитрова:</em><br /> <br /> За мен това бе денят, в който трябваше да подам заявление за смяна на шофьорската си книжка.<br /> <br /> 10:20 &ndash; Тръгвам с надежда, че след 6 месеца неуредици около издаването на лични документи нещата са се поуспокоили и ще имам късмета да чакам най-много 2-3 часа, за да си подам заявление за смяна на шофьорска книжка.<br /> <br /> 10:40 &ndash; Пристигам в отдел &bdquo;Пътна полиция&rdquo; на СДВР или известното КАТ Дървеница. На входа на двора ме посрещат две млади момчета, които дискретно ме уведомяват, че могат да ми помогнат да си възстановя отнети контролни точки. С усмивка им отговарям, че всъщност чакам да ми връчат златен талон, тъй като за 13 години нямам нито едно нарушение на пътя. Продължавам да пристъпвам в калта. Поглеждам към табелите със стрелки, насочващи сред лабиринта от сгради, които изглеждат по-скоро като временни постройки, отколкото като държавно ведомство. Влизам в хаоса. Как да разбера на коя от няколкото опашки да се наредя? В крайна сметка с питане успявам да се настаня сред чакащите пред машината за номера. Поглеждам към електронното табло за управление на опашките &ndash; 106-ти номер в момента е поканен да си подаде заявлението. Хора споделят, че чакат от 1 час за номер, но издаването на номера &bdquo;С&rdquo; за подаване на заявления е спряло &ndash; трябваше да мине 160-тият заявител от вече чакащите в залата, за да стартира отново издаването на номера &bdquo;С&rdquo;. Едва по-късно разбрах, че тази машина подава такива номера само 3 пъти на ден (към 6.00 ч., 12.00 ч. и към 17.00 ч.), като съответно хората с номерата от 6.00 ч. минават приблизително докъм 15.30, тези с номерата, изтеглени в 12.00 ч. минават от 15.30 докъм 19.00 ч., а последната група &ndash; до изтичане на работното време в 21.00 ч.). Тази информация обаче няма кой да ви я предостави, освен миналите вече по този път клети граждани.<br /> <br /> 11:40 &ndash; още чакам, бъбрейки си с едно девойче от ромски произход, което ме впечатли със своята природна интелигентност и амбициозност. В този момент някой споменава, че отвън му предлагали по-преден номер за 20 лв.! От вратата до нас излиза колоритен служител на КАТ. Говори шеговито и отсечено и някак ми напомня на известния от телевизията майор Красимир Костов. Въпросният служител обявява на висок глас, че от вчера има заповед на министъра на вътрешните работи, според която софийските шофьори могат да подават заявления за смяна на шофьорските си книжки и в съответното РДВР, а не само в СДВР &bdquo;Пътна полиция&rdquo;. Настъпва оживление и объркване &ndash; хората по-назад на опашката не са чули изявлението на служителя, един разбрал едно, друг чул друго...Решавам да действам директно и с любезна усмивка пристъпям към човека, с надежда да чуя, че и в моя случай (смяна на СУМПС поради смяна на постоянен адрес) мога да подам заявление в РДВР. &bdquo;Не&rdquo;, изстрелва бързо той, &bdquo;Не можеш. Сега ще ти кажа какво ще направиш.&rdquo; - и тръгва пред мен, като през това време се поспира тук и там, за да даде допълнителни разяснения на други разбрали-недоразбрали. Най-накрая ми подава два образеца на молби за смяна на отчета и ми обяснява, че трябва да ги попълня, да платя такса от 2.00 лв. + 0,60 ст. такса обслужване от СИбанк! След това мога да подам молбата на едно гише в дъното на сградата. Добре, че го попитах, за да разбера, че тази молба не се подава на гишето за заявление, а на съвсем друго гише! Чудя се къде отиде политиката на 4 правителства подред за обслужване на едно гише?!<br /> <br /> 12:00 &ndash; чакаме още.<br /> <br /> 12:15 &ndash; Пуснаха машината и за нас! Бързаме, защото споменатият вече служител обяви, че машината пуска номера само 5 мин. (дано да е било шега!). Аз съм номер 294, а пред мен има още 138 чакащи...С момичето, което е преди мен пресмятаме, че вероятно ще успеем да влезем към 17:00 ч. Добре е да похапнем, да поседнем, да се освежим. Излизаме и се отправяме към кафенето. Пред КАТ ни среща мобилна нотариуска (стара червена малка кола е нейният импровизиран офис). Тя ни предлага номер 234, който пресмятаме, че ще мине приблизително към 15:00 ч. Цената обаче вече е паднала &ndash; номерата се продават за само 5 лв. На шега се пазарим за 4, но нотариуската не отстъпва.<br /> <br /> 14:00 &ndash; Похапнали, отпочинали се връщаме в залата за чакане. За около час и половина са успели да си подадат заявленията едва около 40 човека. Вече сме на около 200-ния номер, а аз съм чааак 294! Сядаме, говорим си, неусетно даже си ставаме близки, говорейки си лични неща като децата, семействата, ражданията...Наблюдавам как тук и там минават хора, придружавани по гишетата от някой и друг служител с пагони, сякаш им е личният ескорт. Гледам другите хора в залата &ndash; вече май им е все тая колко ще чакат, изглеждат някак примирени. Вниманието ми се насочва насреща, където на гишета с номера 23, 24, 25 пише, че се приемат заявления за СУМПС. Е, да, ама не &ndash; тези гишета са затворени, но вътре има служители. Вероятно това са гишета и служители, работещи само при нормален режим на издаване на шофьорски книжки. <br /> <br /> 15:00 &ndash; още чакаме. Наблюдавам служителите на КАТ &ndash; не предизвикват нито респект, нито уважение. Облечени са с грозни униформи, които дори не са им по мярка. Цивилните пък са по дънки, с кичозни блузки и накити. Не подобава на държавни служители да имат такъв външен вид. Всъщност дали другите хора забелязват и уличните полицаи и катаджии? На мен отдавна ми прави впечатление, че те са дебели, отпуснати, не спазват правилата, спазването на които самите те трябва да следят. Да видиш обратното е по-скоро изключение. На запад пък е по-скоро изключение да видиш дебел и отпуснат полицай. Ами как не &ndash; нали това са хората, които следва да гонят и да се борят (чисто физически) с престъпниците. Е, чисто физически у нас това май е невъзможно. Решаваме да се поразходим. Стигаме до &ldquo;Интерпред&rdquo; и после се връщаме обратно. <br /> <br /> 16:30 &ndash; вече от половин час сме се върнали в познатата студена и грозна чакалня. Сядаме, гледаме екрана с ужасяващите катастрофи. На мен кадрите ми въздействат, но виждайки малко преди това форсиращите се точно пред КАТ автомобили, си мисля, че на доста други хора едва ли са им оказали някакво въздействие...От време на време ужасяващите кадри се сменят с образа на някоя пайнерска гърла за радост на окото и ухото на чакащите (мъже). Междувременно става ясно, че от 5-те гишета, вече работят само 3. Към 16:58 ч. пременени служителки започват на групички да напускат работните си места. Става ми странно, тъй като знам, че работното време в повечето държавни учреждения е до 17:30 ч. <br /> <br /> 17:45 &ndash; най-сетне таблото показва моя номер 294! Влизам, за да си взема заявление и разпечатка на фишовете и глобите. Всъщност такива нямам и затова ако пожелая може да ми връчат златен талон! Младо момиче прави справка за мен в системата. Оказва се, че в системата имат данни само за първоначалната ми (т.н. розова) книжка, но не и за тази, с която съм от 10 години!!! После ми подава образец на заявление и ми обяснява, че трябва да си попълня документите отвън, да платя таксата за издаване на документ и отново да се наредя пред гишето, за да си подам документите. Цялото ми суетене в стаичката ми отне около 4 минути! Попълването на заявлението и разпечатката ми отне точно 3 минути! Плащането на касата 1 минута! Още 5 минути чакане пред гишето, защото междувременно в него беше влязъл друг човек за получаване на заявление. И още 2 минути за комплектоване на документите ми и издаването на листче за получаване (при мен не се наложи снимане, защото имах вече нова лична карта и снимка в електронното ми досие). Т.е. за 15 минути приключих с подаването на заявление, след като чаках 7 часа!<br /> &nbsp;<br /> 18:05 &ndash; леко потреперваща от студ и без сили, гладна, жадна, но някак толкова успокоена напускам абсурда КАТ-Дървеница.<br /> <br /> <strong>За бюрокрацията и далаверата <br /> </strong><br /> Издаването на документи за самоличност става от органите на МВР &ndash; отделите на &bdquo;Пътна полиция&rdquo; към СДВР/ОДВР за шофьорските книжки и РДВР-та за международните паспорти и личните карти на гражданите. <br /> <br /> Създадената процедура по издаването обаче не показва никаква взаимовръзка между отделните структури на МВР, няма начин данните служебно да се обменят между органите на МВР. Така например конкретно ако имате вече издадена лична карта с променен постоянен адрес от една област в друга не може да заявите издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство (СУМПС) в съответното РДВР по новия постоянен адрес, а следва да отидете в отдел &bdquo;Пътна полиция&rdquo; на СДВР или ОДВР. Същото до сряда важеше и в случаите, когато искате да си смените само шофьорската книжка, но не и останалите лични документи (лична карта и международен паспорт) . За това положение не намирам друго обяснение, освен това, че органите на МВР нямат електронна или каквато и било друга връзка помежду си, за да проверяват данните и съхраняваната информация за гражданите. Тази липса на бърза и качествена взаимовръзка между правоохранителните органи създава не само предпоставки за неефективност в борбата с престъпността, но и редица пречки от чисто бюрократичен характер пред гражданите (в случая смяна на лични документи). <br /> <br /> Що се отнася до организацията на работа в самите полицейски учреждения, мога да споделя опита си от 6-то РДВР в София, където дори няма уредена чакалня за опашките от граждани и те са принудени да стоят отвън. Или пък впечатленията ми от &bdquo;Пътна полиция&rdquo; към СДВР (известната КАТ Дървеница), където гишетата, в които преди са се издавали документи в момента стоят неизползвани, а би могло от тях гражданите да си вземат заявления, които след това да подават в обособените затворени кабини. Това е най-елементарният начин за известно намаляване на опашките и на неудобствата за хората. <br /> <br /> Споменавайки известния КАТ Дървеница няма как да не обърна внимание и на рекламираната широко електронна страница www.i-kat.org. Безспорно създаването на възможност чрез този сайт да си запазиш дата и час за получаване на готова шофьорска книжка от компютъра вкъщи е похвално, а и както се убедих на място - ако си го направил предварително, не стоиш на опашки и не губиш часове в чакане. Въпросът, който изниква обаче е защо такава система не действа за запазване на дата и час и при подаване на заявления за смяна на шофьорска книжка.<br /> <br /> Мислейки си за всичко това, се сещам за далаверата с продажбата на номерца за 20 лв., и то под носа на самите полицаи. Съмнявам се, че не са разбрали, че пред учреждението им има лица, които правят такава търговия. Но, както се казва, това е малката далавера. <br /> <br /> <strong>За таксите и банките<br /> </strong><br /> В сайта на МВР, както и всичките му поделения, може да намерите информация за таксите, събирани при издаване на лични документи. Но не бива да се лъжете, че с тях се изчерпват всичките ви разходи за подмяна на личните ви документи. Всъщност, когато след дългото чакане най-накрая получите заветното заявление за попълване, любезната служителка ще ви обясни, че преди да се върнете отново с попълнено заявление трябва да отидете на касата, обособена някъде из сградата, да платите таксата и да си вземете документа за платена такса. Касата не е каса на учреждението, а на обслужващата банка &ndash; СИбанк. Таксите, събирани от СИбанк за обслужване, варират според вида на документа, времето за издаването му и т.н. <br /> <br /> На принципите на прозрачността и законността, за да обслужва събирането на таксите за издаване на документи за самоличност, СИбанк следва да е спечелила обществена поръчка. Дали това е така не е известно в публичното пространство. При всички положения обаче взаимоотношенията между МВР и банката следва да се базират на някакъв договор, който да урежда и размера на банковите комисионни. Поради това не е ясно защо банковите комисионни не са включени в цената на услугата, а се събират отделно и гражданите нямат предварителна информация колко точно ще дължат за издаването на документите им. Недоумение буди фактът, че размерът на банковата комисионна зависи от бързината на услугата и от вида на издавания документ при положение, че разходите на банката за обслужване не се променят. Например ако желаете да си извадите експресно лична карта, наред с обявената такса от 90 лв. ще платите и 5 лв. на банката. Ако си вадите международен паспорт за обикновена услуга (в рамките на 30 дни) ще платите такса от 40 лв. плюс 3 лв. комисионна за банката. Ако пък решите да си смените шофьорската книжка в рамките на 30 дни, то това ще ви струва 25 лв. плюс само 2 лв. за банката. Контролният талон е 1 лв., а банковата такса за него &ndash; 0,30 лв. <br /> <br /> Не на последно място интересно е как са уредени взаимоотношенията между МВР и банката във връзка с ползваните от нея помещения, ток, вода, отопление и т.н. Ако ние трябва да плащаме на банката комисионни, какво ни плаща тя за ползването на обществения ресурс?<br /> <br /> <br /> <br />