Това пак се прави с цел икономии в бюджета - да могат да съкращават държавни служители без да им плащат натрупаните отпуски, казва изпълнителният секретар на КНСБ.
<b>- Г-н Христов, за пореден път се готви промяна в Кодекса на труда. Синдикатите и работодателите трябваше да си кажат думата по текстовете, ама май консенсус няма?<br /> </b><br /> - В законопроекта се съдържат три групи проблеми. Чрез част от тях се дава &bdquo;живот&rdquo; на няколко от антикризисните мерки на правителството. Тяхното приемане, надяваме се, ще допринесе да се облекчи положението както на работодателите, така и на работниците. Втората група касаят текстове от общ характер &ndash; например възможността, която се дава на работниците и служителите, чиито работодатели изчезват в пространството, да прекратят правоотношението си с помощта на Инспекцията по труда, така че да няма вредни последици за тях в осигурителен или трудово-правен план от това, че работодателят си е вдигнал шапката, простичко казано и е заминал някъде. И третата група въпроси, които събуждат обществен интерес и според нас са недобре направени, са свързани с натрупаните и неползвани отпуски. На всички вече е известно, че нещо се &bdquo;мъти&rdquo; около отпуските. <br /> <br /> Мераците на правителството са насочени предимно към неползваните отпуски, натрупани до 2010 г. Основната цел е тези отпуски да се ликвидират. Става дума за предложените изменения в режима на ползване на платения годишен отпуск по Кодекса на труда и Закона за държавния служител. Оценяваме ги като недостатъчно и недобре обмислени, неоснователни, прибързани, несъответстващи на основни принципи в нормотворчеството и не на последно място провокиращи силно социално напрежение. <br /> <br /> Изрично е посочено в мотивите към законопроекта, че предлаганите промени по отпуските нямат антикризисен характер. Тогава, защо и кое налага тези промени да се правят точно сега? Ще има ли някакъв ефект към бюджета от приемането на тези промени? Онова което се предлага в мотивите към законопроекта по отпуските е под знамето &bdquo;защита на интересите на работниците и служителите&rdquo;. Дали е така и по отношение на възможността да се ползват натрупани и неползвани отпуски до 2010 г. или да получат обезщетение за тях при евентуално прекратяване на трудовите правоотношения? <br /> <br /> Защо в мотивите към законопроекта няма и една запетая по този въпрос? Защо в мотивите освен констатация за натрупани много отпуски няма нито една дума на какво се дължи този безспорен факт. Виновни ли са работниците и служителите за това, че този факт съществува и защо ги наказват с подобни предложения? <br /> <br /> <b>- Не е ли отдавнашен проблемът с натрупаните отпуски?<br /> <br /> </b>- Това, което става с отпуските, е едно дежа вю. Ние го гледаме за втори път тоя филм. От 1992 г. се правят промени в текстовете за отпуските и както се вижда проблемът не е решен и отпуски се трупат. Причина за това има както обективни, така и чисто правни, но досега не бяха положени грижи в правен аспект да се намерят верни решения и сега се прави опит, но според нас &ndash; не с верните решения. Ние сме дали в НСТС нашите предложения. <br /> <br /> <b>- По данни на КНСБ има натрупани близо 1 млрд. дни неползвани отпуски в държавната администрация. Как се е стигнало дотук?<br /> <br /> </b>- Държавата не предлага никакви конкретни цифри за това какво е състоянието. Назад във времето имаше официално събиране на информация чрез специален счетоводен стандарт и се видя много ясно какво е натрупването. Сега такива данни не се подават. Обективно проблемът си стои, въпросът е откъде се роди идеята да се решават тези въпроси. Веднага след като правителството на г-н Борисов се появи на бял свят, бяха направени изявления, че има такъв проблем. Те бяха направени във връзка с необходимостта да се намалява броят на държавните служители. Стана ясно, че то ще струва скъпо. Вече 6-7 месеца няма никакво действие. Сега отново се роди идеята за редуциране на състава на държавната администрация във връзка с кризата като начин за икономисване в бюджета и да влезем бодро в еврозоната с намален състав на администрацията. Чудесно, но отново се появява пречката с неползваните отпуски. Т.е. първопричината за справяне с проблема е да се направят икономии в бюджета, а не въобще проблемът с натрупаните отпуски. Някои казват, че близо 300 млн. лв. стоят зад такава стъпка, ние не знаем.<br /> <br /> <b>- Толкова пари трябват, за да се изплатят неползваните отпуски в администрацията?<br /> </b><br /> - Някои казват, че са толкова. Има точни данни в администрацията колко са, тъй като задължения на бюджета за неползвани отпуски се осчетоводяват, тях ги има финансово показани в документите и те се прехвърлят от година в година, така че много точно може да се установи в кое министерство какво е положението. Чуват се приказки, че толкова са задълженията на бюджета към неползвани отпуски &ndash; по трудови правоотношения и по служебни, пак в администрацията, които се регулират по Закона за държавния служител. Дали в тези 300 млн. лв. има задължения на служители, които работят в системата на МВР и МО, един Господ знае. За тях нищо не се приказва. <br /> <br /> Приказва се колко било полезно за здравето на работещите въобще да се ползват отпуските, но дали е полезно за работещите в системата на МВР и МО, пълно мълчание. Вероятно не е полезно там за здравето на тия работещи...Така или иначе това са задължения &ndash; дали са 300 или 10 млн., това е без значение. Въпросът е принципен &ndash; това са заработени от хората пари. 1,67 дни отпуска са заработват, след като си отработил един месец. За тази година можеш да си ползваш отпуската, но тя все още не е заработена, тя се ползва авансово. Ще я придобиеш изцяло едва към 31 декември. Друг е въпросът, че мога да я ползвам още в началото и в средата на годината, както става обикновено. Но след като мине годината, това са вече заработени права. Срещу тия права стоят пари. Човек ги получава или като ползва отпуска или му ги изплащат, ако го уволнят. А сега какво става &ndash; дайте, ще плащаме обезщетение на работещите, ако го уволним до края на 2010 г., ще им плащаме само по 10 дни за старите отпуски. <br /> <br /> Ето това &bdquo;се мъти&rdquo; - &bdquo;прецакване&rdquo; по законен ред. Или по-скоро въвеждане на наказание за чужда вина. Защо по 10 дни? Защо не по 11,12,13 или защо не си ги делнем наполовина &ndash; половината за бюджета, половината за мене. Половината подарък на работодателя, половината за мене...Това не е бъдещо право на човека, а нещо негово, негова собственост. Как така? Излиза, че се въвежда една санкция, едно наказание. На какво основание? Учудвам се, че сериозни хора си позволяват толкова лекомислено да коментират неща, които са важни и които не са така. Те били виновни работниците, не били добросъвестни, мълчали си и т.н. <br /> <br /> Нашата теза е, че от години наред законодателството не е добре разписано в тази посока и то не задължава към идеята на Конституцията отпускът да се ползва, за да се възстанови човек. Нашето законодателство е &ldquo;меко&rdquo;, &ldquo;хлъзгаво&rdquo; и то кара част от работниците да бъдат лениви, когато трябва да си искат отпуските, а работодателите &ndash; да бъдат нехайни. Като казвам работодатели, имам пред вид и органите по назначаване &ndash; това са министри, главни секретари, изпълнителни дирекции на агенции, кметове. Те трябва да следят да се ползват отпуските в държавната администрация. Т.е. те са нехайни има ли или не натрупани отпуски. Трябва да се вземат мерки да се активизират и двете страни и те да влязат в сила от 2011 г., защото сега да ги вкараш в сила е абсурдно, защото ще има един режим, който ги урежда от едната половина на годината и друг &ndash; за другата половина...<br /> <br /> <b>- Как един работник да не е ленив и да си иска отпуската?<br /> </b><br /> - Много просто, ние сме направили предложение в тази посока. Вижте колко е проста идеята &ndash; всички гениални неща са простички &ndash; въвеждане на старото, което беше. Всичко ново е добре позабравено старо. Какво е то &ndash; всяка година до края на февруари да се прави график за ползване на отпуските &ndash; структура по структура, човек по човек. Всеки знае от коя дата ще излезе в отпуска и колко дни ще ползва. Една седмица преди дата на ползването той трябва да даде заявление и да поиска да си ползва отпуската. Ако той не направи това, работодателят, респективно органът по назначаването, да е длъжен да му даде акт, с който да му каже &ndash; тъй като ти не си пусна заявлението, аз ти давам този акт &ndash; излизай. По този начин ще сложим ред. <br /> <br /> В този график могат да се правят промени, но работодателят трябва да бъде уведомен. Говоря за режим, който ще влезе оттук нататък, а натрупаните досега, трябва да ги решим по следния начин &ndash; ние предлагаме една преса &ndash; тя да задейства веднага, например от началото на юни, а именно &ndash; всички неползвани до 2010 г. отпуски, да се ползват до края на 2011 г. с едностранно писмено изявление от работника до работодателя по график. <br /> <br /> <b>- А контрирането - не може този човек да излезе в отпуска, ценен ми е?<br /> </b><br /> - Не може такова нещо. Ние, ако го допуснем това нещо, отиваме обратно в този омагьосан кръг. И второ - до края на 2011 г. при прекратяване на съответното правоотношение се изплащат всички отпуски. Така 31 декември 2011 г. става край на възможността да ползваш старите отпуски. Хората ще преодолеят страха, защото зад тях стоят права. Ако се страхуват, няма да си ползват правата. Т.е. &ndash; въвеждаме една давност за натрупаните отпуски, която ще бъде година и половина, а за всички останали от следващата година въвеждаме 3-годишна давност. Тя съществуваше в Кодекса на труда, иначе ги губиш...Трябва да има правила, които да стягат. С текстовете, които правителството сега предлага, какво се постига? Първо, наказание за тия, които не са ползвали, при положение, че те не са единствените виновници. <br /> <br /> Плащането само на 10 дни отпуска е национализация на пари на хората. Какъв е ефектът към бизнеса? За работодателя това е опрощаване на задължения и подарък. На какво основание? <br /> <br /> <b>- Какво ще правите, ако внесат законопроекта в този вид?<br /> </b><br /> - Ще продължим борбата. Тогава ще излязат на преден план правните аргументи, тогава ще се търси разум в Народното събрание, ще се търси вето на президента и най-накрая ще се търси Конституционен съд. Разбира се, ще се алармира Европа, за да чуе и тя за какво става дума тук.<br /> <b><br /> - А за болничните?<br /> </b><br /> - За болничните проблемът си остава &ndash; предложението е първите три дни работодателят да плаща по 50%. Това не е решение на проблема. Това е отново тичане след последиците, а не се устремяваме към причините. Причините за натрупване на болничните листове е недобросъвестното поведение на трите субекта във веригата &ndash; работодателите, работници, лекари. Този, който е на ключова позиция, е лекарят. Какви мерки сме приели по законодателен път, за да възпираме лекарите да не издавам болнични листове, когато очевидно не е нужно, когато отиваш и казваш &ndash; &ldquo;трябва ми болничен&rdquo; и той казва &ldquo;чудесно&rdquo;, и ти го дава или си го плащаш. <br /> <b><br /> - Как ще го санкционираме такъв лекар?<br /> </b><br /> - Ами не знам как, аз не трябва да отговарям на всички въпроси &ndash; има правителство, има нормотворци, има хора, които трябва да седнат и да видят проблемът какъв е, как е разположен в действащата нормативна база, какво трябва да се направи и как? Простичка работа &ndash; анализ и синтез.<br /> <br /> <b>- Не трябва ли да има санкция за трите страни?<br /> </b><br /> - Разбира се, че трябва. <br /> <br /> <b>- Как трябва да изглеждат тия санкции?<br /> </b><br /> - Ами как &ndash; бой с пръчки. В съвременното общество санкциите се налагат или през административни мерки &ndash; глоби и т.н. или през наказателни мерки &ndash; престъпления. Те трябва по някакъв начин да бъдат показани на бял свят. <br /> <br /> <b>- Ще наказваме хората, които наистина са болни?<br /> </b><br /> - Да. Ако аз се разболея и нямам никаква вина и отида при лекаря и той ми предложи болничен лист, излиза, че аз трябва да кажа &ndash; &ldquo;не, предпочитам да умра на работното място&rdquo;. Никой не отрича, че има проблем, обаче той отново не се решава по подходящия начин. Отново сме в ситуацията, в която сме и по отношение на натрупаните отпуски.<br /> <br /> <b>- Публична тайна е, че цели предприятия излизат в &ldquo;болнични&rdquo;, защото работодателите нямат пари да плащат примерно престой на работниците си в кризата.<br /> <br /> </b>- Има натрупана информация в НОИ, много лесно може да се начертае карта и да се види къде са териториите, в които има нарастване, смущаващо при това. Второ, да се види кои са предприятията със смущаващо нарастване на болничните и ще видите, че те се групират. И да се видят и лекарите &ndash; и те се групират. Оттам нататък е лесно да се види какви са причините. Там, където има предприятие с много болнични листове, това предприятие не е в ред, при него има проблем &ndash; работодателят почва да стимулира работниците и да използва натрупаното във фондовете за болнични като защитна мярка да си запази заетостта. Оттам нататък се стимулират докторите.<br /> <br /> <b>- Защо не се направи този анализ, преди да се излиза с мерки?<br /> </b><br /> - Извинявайте, нито съм министър-председател, нито съм министър на труда или на здравето, нито съм народен представител, тях ги питайте. А те излизат с предложение като това за 50-те процента, защото така им е най-лесно, най-простичко. <br /> <b><br /> Мария Костова, БЛИЦ</b>