Да се върнем за момент във времето, годината е 2003г.. a това до мен е новият компактен SUV на Bayerische Motoren Werke или по-известни под абревиатурата BMW X3. Това е първият автомобил на баварците, който предлага интелигентното 4х4 задвижване xDrive. Разбира се, не си мислете, че това е първото 4x4 на BMW, по-запалените фенове на марката знаят, че доайенът е E30 325iX от далечната 1985г. при който системата 4WD е с разпределени на мощността на двигателя 38:62 в полза на задният мост, пише digital.bg.

Та в това свое видео ревю, екипът на Digital.bg ще ви запознае подробно с офроуд възможностите на BMW, като очаквайте да видите кадри от които би настръхнала косата на дори на баварските инженери, създали тези луксозни машини. 
 
Първо ще започнем с въпроса - Какво е BMW xDrive? Най-общо казано - една от най-интелигентните системи за задвижване на четирите колела на автомобил, които днес можем да срещнем на пазара. Сигурно ви направи впечатление, че казваме "автомобил". Освен SUV-тата от Серията X, с xDrive задвижване могат да се похвалят и почти всички автомобили на BMW.
 
Ако трябва да сме съвсем точни – 119 в 12 моделни серии. Включително спортната M-серия, електрическите i и супер луксозната 7-ма серия която впрочем има една много яка Smart екстра. Тя може да паркира сама, да правилно чухте - сама, без да има шофьор в нея, който да върти волана или да натиска педалите. А дори по време на паркирането пред колата да премине човек, тя автоматично ще спре сама, предотвратявайки евентуално ПТП.
  
Но да се върнем на xDrive и възможностите му. Знаете ли, че над 30% от автомобилите на баварската марка по света са именно с 4х4 задвижване, а от тези които се движат в България, цели 80%? Това не е случайно, защото то дава едновременно сигурност при спортно шофиране и лоши атмосферни условия, динамика в завой и както можете да се убедите от кадрите на екраните си – възможност да стигнете до места на които другите не могат. Трудно беше за вярване, че спортен BMW X6 ще изкачи препятствие с около 30% наклон и то с нископрофилни летни гуми, но факт…успя.
  
Макар xDrive да е на повече 13 години, в това време системата постоянно претърпява недграждане. Преди време знаехме, че автомобилите със задвижване на 4-те колела са по-бавни, по-тежки и следователно изразходват повече гориво. В близкото минало, но не и сега – същите тези джипове които в момента караме извън пътя и преминават различни препятствия без проблем, могат да се похвалят със завидни показатели.
  
Например този, BMW X5 5.0D M. Спортен SUV тежи 2 165кг. и с помощта на своя 3-турбо 6-цилиндров дизелов двигател с обем от 2.993 cc постига ускорение от 0-100км/ч за едва 5.3сек. Мощността на двигателя е 381к.с., със 740 Nm, като при това смесеният разход на гориво е забележете 6.7л/100км.
 
Макар да се справя добре в екстремни за подобен SUV условия, xDrive основно има за цел да е в помощ на шофьорите при мокра настилка, листа, пясък, сняг и лед. Така когато да кажем при хлъзгав баир предницата олеква и тежестта се измества назад, системата може да насочи 100% от мощността към задният мост и така колата да се изкачи безпроблемно. При нормално шофиране разпределението е 40:60 в полза на задният мост.
 
От друга страна благодарение на интелигентното променливо разпределение на мощността между предната и задната ос, xDrive противодейства на недозавиването и презавиването. Проблеми които при липсата ѝ често водят до катастрофи. В първият случай, посредством сензори, още преди да сте излезли от идеалната треактория на завоя, по-голям процент от мощността се предава към задните гуми. Ако при тези завои бяхте с BMW E36 M3 което е спортен автомобил от 90-те само на задно, е почти сигурно, че с тази скорост задницата щеше да се завърти в следствие на така нареченото Презавиване.
 
Тук обаче тестваме BMW 240i F22. Купе което благодарение на своя 3-литров двигател с 340 к.с. и 500 Nm е доста нервно, но въпреки това, тъй като е снабдено с последно поколение xDrive, в завой, няма да ви изненада неприятно.
 
Благодарение на същите сензори които споменахме преди малко, още преди да е поднесла задницата ви, интелигентната система прехвърля повече мощност към предният мост на автомобила. Така той дори и движещ се с висока скорост, остава като залепен на пътя.
 
Освен при тръгване, движение с висока скорост в завои и преодоляване на препятствия, xDrive включва и специален електронен асистент за слизане по наклон с настилка с лошо сцепление и неравности. Както този 35-градусов склон от който можете да се насладите на Пирин планина и първият сняг за предстоящият зимен сезон.