Ето как да шофираме в зимни условия
Какво съветват експертите по шофиране
„При настоящия закон възниква въпросът дали можем да продължим да се движим с летни гуми. При понижаване на температурата под 7 градуса тя губи еластичността си и спирачният път се удължава, а стабилността на автомобила се влошава”, пояснява инж. Стоян Панчов в „Чети етикета” по bTV.
По думите му при шофиране с летни гуми върху сняг спирачният път на автомобила се увеличава с около 30 метра.
При шофиране в дъждовни условия спирачният път на лятната гума е около 40 метра, докато този на зимната гума е 34 м.
Т.нар. всесезонни гуми са компромис, въведен за региони на Европа, които са с умерен климат и мека зима. „Всесезонната гума има рисунката на зимна гума, но не е подходяща за зимни условия. Тя се държи по-добре от лятната гума през зимата и по-добре от зимната гума през лятото”, смята инж. Панчов.
Какво съветват експертите по шофиране?
В сняг, студ и лед най-важни са добрата дистанция и съобразената с пътните условия скорост. Подценяването на тези две условия води до пътно-транспортни произшествия.
Шофирането в зимни условия може да ни постави във всякакви ситуации. Според автомобилния ас Румен Дунев от тях изход има ако сме добре подготвени.
Внезапното спиране на заледен участък е много често срещано през зимата. Как най-безопасно и бързо можем да спрем? „Ако скоростта е голяма и предавката е голям. Трябва едновременно да превключваме предавките в низходящ ред, като не трябва да се пропускат предавки и не трябва да се превключва от четвърта на първа скорост. Същевременно с това трябва педала плавно да се натиска, за да не блокират колелата на автомобила и да изгасне двигателя”, пояснява Дунев.
Ако колата се завърти на хлъзгав участък е добре да пуснем спирачката, за да можем да върнем сцеплението и да заобиколим препятствието.
Когато на шофьорът му предстои изкачване по заледен терен най-добрият му помощник е инерцията, категоричен е Дунев. „Желателно е преди изкачването автомобилът да набере скорост, за да може да преодолее наклона. Много е грешно да се спира в средата на наклона”, пояснява той.
При спускане по заледен наклон е най-важно да се търси добро сцепление на гумите. „По-добре е да се отместите извън коловоза, там където снегът е по-пухкав, това ще е още едно допълнително съпротивление на гумите”, допълва Дунев.
Ако автомобилът ви затъне в сняг и няма система за повдигане, то тогава остава да изкопаете дупки по посока на движението, около и под самия автомобил, за да можете да потеглите.
Резките маневри и високата скорост на автомобила излагат шофьора и пътниците на по-голям риск, особено в тежки зимни условия.
„Най-важното на пътя в последно време е толерантността, така водачите ще са по-сигурни и произшествията ще намалеят”, смята Дунев.
0 Коментара: