Започвайки сирийската кампания, Русия разчиташе не само да затвърди името си на миротворец, но и да изпробва в бойни условия най-новите образци военна техника и въоръжение.
Нужно е уточнението, че ако обстрелът на терористите с крилати ракети „Калибр-НК” или „Калибр-ПЛ” беше планиран, то задействането на стратегическата авиация – Ту-22М3, Ту-95МС и Ту-160, разполагането в Сирия на зенитни ракетни системи С-400 „Триумф” или кратковременното прехвърляне на оперативно-тактическите комплекси „Искандер” стана реакция на печални събития. Може да се предположи, че заради тежкото състояние на сирийските войски това оръжие рано или късно все пак щеше да се окаже в Сирия, но е очевидна пряката връзка с инцидентите пред октомври-ноември 2015 г. (терористичният акт на руския Airbus-A321 от Шарм еш-Шейх и разстрелът на Су-24М).

На 7 октомври 2015 г. Русия използва в Сирия за първи път крилати ракети „Калибр”. Тогава четири кораба от Каспийската флотилия изстреляха 26 ракети по позиции на терористите от ИД. На 8 декември подводницата „Ростов на Дон”, намирайки се в Средиземно море, нанесе удар с „Калибр-ПЛ” от подводно положение по обекти на терористите в Сирия.

През ноември 2015 г. началникът на Генщаба на ВС на РФ Валерий Герасимов доложи за първото в историята бойно използване на руски стратегически ракетоносци. Тогава 12 далечни бомбардировача Ту-22М3, излетели от руски летища, нанесоха удари по обекти на терористите в провинция Рака и Дейр ез-Зор. След това ракетоносците Ту-160 и Ту-95МС изстреляха най-новите крилати ракети с въздушно базиране Х-101 по цели на терористите в провинции Алепо и Идлиб.

В операцията в Сирия за първи път бяха използвани в бойни условия изтребителите Су-30 и Су-35, както и щурмовите вертолети Ми-28 и Ка-52.

Тази операция стана първи опит за мащабно използване на безпилотни летателни апарати, които водели денонощно разузнаване и снимки на авиационните удари.

По данни на руското издание „Власть” процесът за навлизане и използване на новата бойна техника не минало без усложнения: Няколко пъти при изтребителите Су-35С са констатирани дефекти в бордовите системи, поне един път самолет не успял да изстреля крилата ракета тип „въздух-земя” заради дефект в окачването – всичко това обаче нямало критичен характер и било своевременно отстранено.

Представителите на промишлеността в Хмеймим, специализирани в областта на авиационното поражение, не се оплакват: с изявените и отстранени дефекти се изчистват родилните петна от новата техника, а това им гарантира поръчки за много години занапред. Например редица предприятия, влизащи в корпорация „Тактическо ракетно въоръжение” вече година работят практически денонощно.

Екип на БЛИЦ