Латвия, Литва и Естония подписаха договор за финансирането на Rail Baltica. Това стана след като ЕК предупреди трите страни, че предвидените по програмата „Свързана Европа” 540 млн. евро се отделят за изпълнение на целия проект, а не само на части от него. Общата му стойност се изчислява на 3,6 млрд. евро, но заради нуждата от отчуждения на терени по трасето тя може да достигне 7 милиарда, изчислява „Монитор”.
Железопътната линия ще бъде с ширина на междурелсието от 1435 мм, както е във всички европейски страни. Засега Латвия, Литва и Естония са свързани помежду си с релсов път си широко руско междурелсие от 1524 мм. Rail Baltica ще даде възможност за по-удобен и бърз транспорт към Полша и (чрез ферибот през Финския залив) и Финландия, както и към останалите държави от ЕС.

Първите стъпки по Rail Baltica започват преди 5 години. Тогава е постигнато съгласие главният офис на съвместната компания да бъде в столицата на Латвия Рига. Реализацията му може завинаги да погребе идеята за високоскоростна жп линия между Москва и Рига, предложена от руснаците.

По бъдещата линия през прибалтийските страни първоначално се предвижда да пътуват по 18 пътнически влака на денонощие. Засега не е ясно дали ще се субсидират билетите за влаковете и поддръжката на жп инфраструктурата. Планира се към 2030 г. по Rail Baltica годишно да се превозват по почти 13 млн. товари и 5 млн. пътника.

На практика линията до Полша вече е готова. В столицата на Литва Вилнюс в края на август 2015 г. пристигна първият влак от Варшава. През миналата година ЕК отпусна за строителството на част от трасето на литовска територия 106 млн евро, а за тази сумата е почти 191 млн. евро.