МВР е започнало да прибира документацията от летищата, в районите на които са се случили авиоинциденти с парапланери и мотоделтапланери, както и с малки самолети, съобщиха разследващи. Последният такъв беше в Казанлък, където загина Тодор Тянов, смятан за един от най-добрите ни пилоти-състезатели. Основната версия за случилото се е технически проблем. Разследващите обаче искат да стигнат до край.
„За целта започваме от самото начало. Все някой е трябвало да разреши този полет. На летищата трябва да има и документация с маршрута на летателния апарат, както и кой го е навигирал и дали изобщо е имало разрешение за полет в района. Всичко това би трябвало да се описва надлежно в протоколи, които ние сме изискали“, обясниха от полицията. Оттам казаха, че в някои случаи са с вързани ръце, тъй като разследването на авиокатастрофи се извършвало от Министерството на транспорта. Оттам пък обяснявали, че могат да водят следствие само ако летателния апарат е регистриран.

Според официални данни регистрираните машини са само шест. Това означава, че „Гражданска въздухоплавателна администрация“ може да се занимава само и единствено с тях, пише "Монитор". 

„Не можем да седим и да бездействаме. При всеки инцидент със загинал или пострадал човек, ние образуваме досъдебно производство. Нашата работа е да стигнем до виновника, а такъв със сигурност има“, обясниха още разследващите. Освен документацията, те ще проверяват и как пилотите са се сдобили с лицензи за управление на апаратите. Ако то е взето в нарушение на закона, то ще има последствия, заканиха се от МВР. В разследването ще помага и прокуратурата, като ще се проверява и дали машините, с които са станали инциденти, както и тези, които все още летят, са били технически изправни и кой следи за тяхното състояние. 

Според получени данни в полицията, много пилоти на парапланери и мотоделтапланери изкарвали лицензите си в съседна Румъния, където контролът за издаването на тези документи бил толкова занижен, че курсовете се извършвали само на хартия.

„Има хора, които никога не са се качвали на летателен апарат, но въпреки това имат разрешително – т.нар. бревет. Наша проверка установи, че в Румъния един подобен курс излиза 350 лева. У нас пък той е поне 3-4 пъти по-скъп. Цената е по-висока защото летателните часове се изпълняват стриктно, а те струват пари“, обясниха още разследващите.

Само за последната година инцидентите с малки самолети, парапланери и мотоделтапланери зачестиха рязко. В началото на септември край Долна баня загинаха две млади момчета, след като пилотирания от тях двуместен самолет се оплете в жици и се разби. Малко след това пък двама души пострадаха при инцидент със самолет на летището в Шумен. Самолетът PZL-104 Wilga с четирима пътници излетял от летище Варна. На около 10 метра от земята машината загубила мощност. Пилотът направил опит да приземи самолета, но не успял и летателният апарат паднал на селскостопанското летище в Шумен.